måndag 31 oktober 2011

Parfymshopping i NYC

Nu har jag varit stått på svensk mark i över ett dygn, så det är hög tid att summera doftintrycken från New York.

New York luktar avgas. Det var väl ingen överraskning direkt, de flesta storstäder lider av avgasproblem. Det som förvånade mig däremot var doften på i princip alla offentliga toaletter jag besökte. Toaletter på restauranter, på the Trump Tower, på Rockefeller Plaza, på flygplatsen - alla fullkomligt stank de av airfresheners. Det känns som en viss nonchalans för känsliga näsor, allergiker och småbarn när man dränker ett trångt utrymme i "naturliga" luftfräschare. Man vet att det är för mycket när det börja sticka i näsan, och det gjorde det vid samtliga toalettbesök i Det Stora Äpplet. Visserligen, hellre överdosering av rumsspray än Odeurs de L'Urine Séchées. Men ändå.



Summa summarum så fick jag med mig fem nya dofter hem från USA. Förutom de tre jag redan skrivit om blev det en koncentrerad version av Amazing Grace från Philosophy och på flygplatsen, där vårt flyg till slut lyfte, fyra timmar för sent, köpte jag ytterligare en doft som har funnits på min önskelista sedan jag först sniffade på den; Escale à Pondichéry från Dior. Nu åkte jag inte till New York för att i första hand köpa pafymer, men det måste sägas att jag har gjort både en och fler goda affärer då dollarn är så billig som den är just nu. Det enda som grämer mig är att jag aldrig kom iväg till Brooklyn och CB I hate perfume, men jag måste väl lämna något ogjort så jag har lite att göra när jag åker dit nästa gång :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar