fredag 13 januari 2012

Förvaring

Redan när jag startade bloggen hade jag planer på att skriva om hur man bäst förvarar sina parfymer. Nu har jag fått påtryckningar från olika håll (ni vet vilka ni är!) från personer i min omgivning som vill se min samling, så det finns väl inget bättre tillfälle att skriva om detta än just nu. Jag önskar så att jag kunde leva som jag lär när det gäller parfymförvaring, men just nu är jag en oerhörd slarva. Min samling är helt enkelt för stor för att förvaras på ett optimalt sätt, så därför har jag ett rotationssystem för att minimera skador på mina skatter.

En parfym mår bäst av att bo i sin kartong, där den skyddas från ljus. Jag har slängt mina kartonger av den enkla anledningen att de tar för stor plats. Helst ska den också stå svalt, och om det inte är en möjlighet ska den åtminstone stå på en plats där den inte utsätts för temperaturväxlingar, fukt eller direkt solljus. Badrumsskåpet är således helt uteslutet, och med det uttalandet misstänker jag att de flesta parfymanvändare som läser detta får panik och börjar leta nya förvaringsplatser för sina flaskor. Det positiva med att tänka efter innan man ställer hela sin samling i badrummet är att parfymerna, genom rätt förvaring, håller sig i all evighet. Allt snack om att en parfym blir dålig efter två år är bara båg.

Aja baja! Badrummet är det i särklass sämsta stället att förvara parfym.

Jag får krypa till korset och erkänna att jag förvarar en del av min samling i badrummet i brist på plats på andra ställen. Rotationssystemet kom till för att slippa förvara samma flaskor i badrummet hela tiden. Det innebär att jag hyfsat regelbundet byter ut flaskorna i badrummet mot det gäng som befinner sig i kylskåpet. Hade jag haft möjligheten skulle jag förvara alla flaskor i kylen, men jag misstänker att min familj hade misstyckt. Kylen behövs trots allt framför allt för att hålla maten kall.

Kylen är den ultimata förvaringsplatsen för parfymer.

Mitt rotationssystem funkade så länge platsen i badrummet och kylen räckte till. Dessvärre har min samling vuxit utan att nödvändigtvis förvaringsplatsen utökats. Flaskorna har tagit över fler platser i huset. Just nu har jag ett gäng i kylen, ett i badrummet (usch!), några i köket på en hylla där de inte utsätts för direkt solljus, och så har ett par funnit sin väg till mitt sovrum. Efter mycket funderande har jag så äntligen kommit fram till att den ultimata platsen för mina parfymer är på en öppen, vägghängd hylla i ett hörn av sovrummet. Där finns aldrig något direkt solljus eller vattenledningar. Nu ska bara hyllan målas också...under tiden ser det ut såhär:

Vägghylla i köket (med sin underbara 80-talstapet a la kaskadspya).

Det är inte bara stora, vackra flaskor som rymms i min samling. Jag har även en hyfsat omfångsrik samling parfymprover. Det positiva är att de inte är skrymmande, det negativa är att de är tillräckligt små för att hamna på alla möjliga ställen. På ett av de parfymforum jag brukar hänga förekommer det många skilda förvaringslösningar för provrör; några har små katalogiserade lådor, andra förvarar i bokstavsordning eller efter parfymhus. Jag har stoppat mina i en fryspåse. Det säger mer om min brist på vettigt utrymme än om mitt ordningssinne, och mer om de andras nördighet än om min. Riktigt så illa är det inte ställt med mig än, även om jag leker med tanken om att sortera parfymerna efter hus eller kategori när jag väl har fått upp min hylla i sovrummet. Under tiden får mina provrör bo i sin påse, och jag tror att de har det ganska bra där.

Alla mina prover mår bra tillsammans!




2 kommentarer:

  1. Darling! Nu klarnade det en aning och jag kan erkänna att jag genast börjar fundera på om inte mina parfymer ska få flytta in i sovrummet eftersom det förnärvarande är det kallaste rummet i huset!
    Jag tackar för tipsen och för senaste bokträffen som jag ser som balsam för själen!
    Ha en skön kväll, KRAM

    SvaraRadera
  2. Smart drag! Balsam för själen - kunde inte hålla med mer. Längtar redan efter nästa träff.

    SvaraRadera