tisdag 3 januari 2012

Dagens Doft - J'Adore/Dior

Jag äger en pytteliten miniatyrflaska av J'Adore eau de parfum, och rent spontant känner jag att aldrig har det stämt så bra med uttrycket less is more. Det krävs löjligt lite av den här vätskan för att den ska sitta på huden hela långa dagen, på gott och ont. Fantastiskt bra valuta för pengarna om detta är en doft man inte kan få nog av, och tröttsamt för den som bara vill prova men upptäcker att man inte är överförtjust. In fact, jag är glad över att jag bara har en liten miniatyrflaska.

Det första som slår mig när parfymen landar på huden är att den påminner om någon soft från en svunnen tid. Det tar en stund innan jag inser att J'Adore luktar som ett blågrönt 80-talsschampoo med tjejnamn. Eller rättare sagt, parfymen luktar som jag minns att schampoot luktar. Den kanske också påminner om tonårsfavoriten Date, jag har inte riktigt bestämt mig, men hur som helst så förstör det hela mitt intryck av J'Adore. Det känns tråkigt, för det är ingen dålig eller hemsk parfym jag har att göra med. Den är trevlig, safe och kanske lite tråkig och passar säkert som vardagsparfym för många.

J'Adore öppnar med en typ av magnolia - magnolia champaca och viol. Jag tvivlar starkt på att 80-talsschampoot innehöll noter av champaca, så det måste vara violen de två har gemensamt. Jag får lite fruktiga vibbar i öppningen, trots att den officiella listan på noter inte listar frukt i toppen. Kanske är det plommonen i hjärtat som sipprar igenom? Plommon, som för övrigt stannar på min hud långt efter blommorna i hjärtat har försvunnit - rosorna och orkidéerna finns där i bakgrunden men gör inget minnesvärt framträdande. Fruken bidrar med en nästan kväljande sötma. Tänk plommonlikör fast utan alkohol. Det känns nästan skönt att det är vinter för med det här på huden hade väl getingar flockats kring mina pulspunkter där parfymen har blivit påstänkt. Det blir inte mindre sött med vaniljen i basen, men mysken och träet ger åtminstone någon sorts balans.

Jag önskar att jag kunde gilla den här parfymen. Den luktar fantastiskt i flaskan och ser bra ut på pappret. Flaskan är skitsnygg. Kanske är det så att den helt enkelt inte passar min kroppskemi och att det gör att jag tycker sämre om den än jag borde. Det är en trevlig och hyfsat välgjord parfym, men på min hud händer det inte mycket med den. Den förblir kväljande söt och vitt blommig. Jag får besöka den igen om några månader och se om temperaturen och årstiden har ändrat på det där. Annars skänkes den till högstbjudande.

3 kommentarer:

  1. Aj då ! jag fick en sån här flaska nu i jul :-)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker den luktar jätte gott :) Har en liten flaska med bara.

    SvaraRadera
  3. Det är en jättebra och välgjord parfym på alla vis, men på min hud händer det liksom ingenting med den. Den luktar likadant från början till slut och det gör mig oerhört uttråkad. Det blir ett "jaha, var det här allt?", vilket inte betyder att det är så på andra hudar och i andra näsor.

    SvaraRadera