torsdag 12 januari 2012

Dagens Doft - For Her/Narciso Rodriguez

När jag först kom i kontakt med Narciso Rodriguez och hans allra första äventyr i doftvärlden, hade For Her funnits på marknaden i flera år. Ska sanningen fram så kom jag i kontakt med pafymen i fråga genom en helt annan parfym, den enda kändisparfym som jag någonsin gillat, nämligen Sarah Jessica Parkers Lovely. Lovely var, från den stunden den kom i min ägo, den parfym jag bodde i, dag som natt. Den är en hemtrevlig lavendel-mysk som sätter sig som en andra hud. När jag först luktade på For Her kände jag genast släktskapet mellan de båda, och det tror jag är lätt gjort om man bara har tillgång till den ena av parfymerna. Jämför man de sida vid sida, på varsin handled, blir skillnaderna uppenbara. Det betyder inte att jag älskar dem mindre eller tycker att den ene är bättre än den andre. 


Nu var det inte en jämförelse som var huvudsyftet med den här posten. Jag ville berätta om For Her hennes egenskaper och hur den får mig att känna. Den är skapad av två verkliga genier inom parfymkonsten, Christine Nagel och Francis KurkdijanRodriguez själv säger om parfymen att "It is for all women. It is a gift. It is something very personal of me that I would love to give to women". Jag tackar och tar emot med hela min kropp och själ. Den här parfymen är oslagbar på att få mig kvinnlig, sinnlig och graciös, något jag inte nödvändigtvis blir ändå, oavsett om jag bär parfymen eller inte. Men jag känner mig sådan och det är värt all credd i världen. Jag vet inte om det är den mjuka, animaliska mysken som kretsar kring hela skapelsen från början till slut, eller om det är apelsinblommorna i toppen. I basen får mysken sällskap av träiga noter och i hjärtat kommer vaniljen och sveper sig runt hela härligheten som en lyxig kashmirsjal. Kompositionen andas en känsla av sofistikierad lyx, men känns också som en välbevarad hemlighet, då doften håller sig nära huden och liksom blir ett med den som bär den. 

For Her finns i en mängd olika storlekar och varianter, men i min mening är det eau de parfymen som är bäst av de jag har testat. Hittas på de flesta flygplatser men absolut inte i min lilla stad där parfymtorka ständigt råder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar