onsdag 23 november 2011

Dagens Doft - Coco Mademoiselle/Chanel

Den senaste veckan har jag genomlidit en parfymistas värsta mardröm. Jag har varit så förkyld att luktsinnet har varit i det närmaste obefintligt. Dessutom har jag varit mer eller mindre draperad över soffan i ett komaliknande tillstånd, så parfymsamlingen har följdaktligen stått orörd sedan i söndags.

I dag började näsan fungera så smått igen, och efter en välbehövlig dusch (varför gror man igen när man är sjuk? Automatiskt liksom), hade suget efter parfym återvänt till min ynkliga varelse. Blicken drogs till en flaska långt bak på hyllan, Coco Mademoiselle, kanske för att jag tänkte på en kompis som fyllde år härom dagen. Han älskar den här parfymen på mig så till den milda grad att när han sniffade på den för första gången under en kramsession utropade "Shit vad den parfymen luktar gott på dig". Sedan sprang han och hämtade sin sambo så att hon också kunde lukta. Det är sällan jag får en sådan spontan, kraftig, positiv reaktion när jag bär en parfym, och jag önskar jag kunde känna lika starkt för den som min vän gör.



Coco Mademoiselle har allt som en bra parfym ska ha. Den kommer från ett stort, anrikt parfymhus, den är välgjord, den känns och är exklusiv. Mademoiselle kom ut 2001 och var tänkt att rikta sig mot en något yngre målgrupp än vad Chanels äldre dofter är, därav namnet kan man förmoda. Trots sin uppenbara flirt med ungdomen, upplever jag inte Mademoiselle mer ungdomlig än något annat på marknaden, men i jämförelse med Chanels andra alster är den en nyfödd bebis. Fröken Coco är en modern, blommig chypre som öppnar med citrus och bergamott. Hjärtat är en, på pappret, skön blandning av rosor, jasmin, ylang-ylang, mimosa och iris. Iris har en tendens att bli lite metallisk på min hud, och det är tur att irisen försvinner hyfsat snabbt, eller åtminstone lägger sig i bakgrunden. Kanske är det metallkänslan som gör mig lite avig.

Det är basen som är den stora behållningen, och det som gör att jag inte har sålt den stackars Fröken Coco. Basen består bl.a. av patchouli, vetiver som är ett slags gräs, vanilj och mysk. Den är helt fantastisk. Coco Mademoiselle sitter på huden hela långa dagen och ibland när jag vaknar dagen efter också, och så länge irisen inte är mer dominant får hon bo kvar hos mig. Jag önskar bara jag kunde uppskatta hennes närvaro på min hud lika mycket som andra i min omgivning gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar