torsdag 17 november 2011

Dagens Doft - Putain des Palaces/Etat Libre d'Orange

Palatshora. Smaka på det ordet. Palatshora. Det är namnet på en av parfymerna jag fick hem härom dagen i mitt provpaket. Namnet väcker onekliget min fantasi, och det är just de fantasifulla namnen på parfymskapelsrna som   gjorde mig nyfiken på nichehuset Etat Libre d'Orange. Här finns parfymer med namn som Fat Electrician och Don't get me wrong baby, I don't swallow. Huset har funnits sedan 2006 och grundaren, Etienne de Swardt, jobbade tidigare hos Givenchy. Han gick ut hårt från början med fem unisexparfymer och ett manifest som beättade att "Parfymen är död, länge leve parfymen" samt att parfymvärlden ska vara en värld utan tabun, där allt är tillåtet i konsten att skapa parfym. Med detta föddes ett hus och en filosofi där inga kombinationer är förbjudna.


Hur luktar en Palatshora då? Gudarna ska veta vad en palatshora är. Jag vet inte, men jag föreställer mig något gammalt franskt hov och dess inhyrda glädjedamer. Fina, frasande tyger, guld, pudrade peruker och rosiga kinder. Samtidigt vet jag att hygien inte var prioritet ett på den tiden och att raggarduschen var in fashion. Vill man verkligen lukta som en Palatshora? Ja, det vill man verkligen. Jag ville testa parfymen ett par dagar först innan jag tittade närmare på doftpyramiden, och det som slog mig var att detta var en doft som luktade söt, färsk tobak. Under några år under mina tonår rullade jag mina cigaretter själv och använde en lös tobak som heter Greve Hamilton, och det är precis den doft som når min näsa efter ett par timmar med parfymen på huden. Den är pudrig och vackert viol- och rosblommig i öppningen, men det är tobaken som är behållningen för mig. Nu finns inte tobak med i listan på noter som bygger upp parfymen, men jag tror att det som får mig att uppleva tobak är kombinationen av animaliska noter och puder. Dessutom har de slängt in lite läder i mixen också, vilket gör det än mer animaliskt. Det är en doft som stannar nära huden samtidigt som det är ganska het och oanständig, kanske precis som en palatshora från 1700-talet. Oavsett vilka bilder namnet och doften framkallar, är det här något som är värt att utforska vidare. Självklart har den hamnat på min önskelista, den kan köpas direkt från parfymhusets hemsida, se länk högre upp i texten.

3 kommentarer:

  1. Ja det vill jag med ! Underbart namn :-) jag tänker på såna där haremsdamer i de österländska palatsen. Spännande! Ja och de andra namnen gick inte av för hackor heller ! Kul ! / Jessi

    SvaraRadera
  2. Eh.. sen när blev hora ett kul och spännande ord? Tack för en i övrigt bra och intressant blogg!/Emma

    SvaraRadera
  3. Hej Emma!

    Tack för din feedback, den värmer.
    Jag menar inte att ordet hora i sig är kul och spännande, det är namnet på parfymen som väcker min fantasi och intresse för att utforska doften närmre.

    SvaraRadera