måndag 21 november 2011

Doft efter humör eller humör efter doft?

Jag är med i en bokcirkel, och just nu läser vi en bok som heter "Igelkottens Elegans" av en fransk författare som heter Muriel Burbery. En av karaktärerna har som vana att lyssna på musik på morgonen för att bli på ett visst humör, och det fick mig att fundera över hur jag gör med parfym. Vad gäller musik vet jag att jag väljer efter humör, men även tvärt om precis som bokens karaktär gör. Är det fest på gång åker dansvänliga discodängor på för att komma i stämning, behöver jag bli på gott humör kan jag dra igång samma gamla dängor. Så gör väl alla?

Det samma gäller förstås med parfym. Jag behövde egentligen inte tänka efter så länge alls för att hitta svaret. Det behöver faktiskt inte enbart vara humöret, eller brist på gott humör, som avgör hur jag ska dofta en viss dag. Vissa dagar går jag på något som kan matcha min klädsel eller efter kommande aktiviteter. Allt som oftast vill jag framkalla ett humör eller stämning hos mig själv som kanske behövs för att klara av dagen. Känner jag mig riktigt låg en dag väljer jag en parfym med kaxig attityd i hopp om att den ska smitta av sig på mitt humör. Det funkar oftast. Andra dagar vaknar jag och är sprudlande glad, jag känner mig självsäker och bra på alla sätt. Då väljer jag en parfym som matchar, en tjejig och flirtig doft som förstärker personligheten för dagen.

Karaktärens funderingar har fått mig att tänka vidare. Väljer man något mer för att framkalla ett visst humör? Vad har en grötfrukost för inverkan på humöret för resten av dagen förutom att du håller dig mätt länge? Kan man förbli på dåligt humör en hel dag bara för att man hörde en skitlåt på radion innan man gick hemifrån på morgonen? Sover man sämre i fula nattkläder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar