måndag 14 november 2011

Dagens Doft - Les Météorites/Guerlain

I morse, liksom många andra morgnar när jag gör mig i ordning för dagen, var det en särskild flaska som talade till mig från sin plats på hyllan. Les Météorites från Guerlain har tyvärr utgått sedan några år tillbaks, och det var bara ren tur att jag kom över en flaska precis innan den försvann från parfymdiskarna världen över. Parfymen kom ut under det nya milleniets första år och har fått sitt namn och doft från husets kända kulformade puder.


Föga förvånande är Les Météorites en pudrig doft. Det som är förvånande med doften är hur väl den fungerar som parfym. Det är absolut ingen komplicerad parfym - det du känner vid första sniff är det du får resten av dagen, helt enkelt. Meteoriterna är en fin, pudrig violdoft utan krusiduller. Den kan säkert komma över som gammaldags, och jag har hört någon beskriva att den luktar som gamla malbollar i farmors päls. Gillar man viol så kan man inte gå fel med den här doften. Den sitter fint på huden i all evighet, vilket är bara positivt om själva doften visar sig vara dig grej.

Tyvärr har alltså Les Météorites blivit avvecklad av parfymhuset, men jag har faktiskt hittat ett par ställen i USA som faktiskt fortfarande hävdar att de säljer den, bl.a. Perfume Emporium, men jag kan inte garantera att det är en näthandel att räkna med då jag aldrig har handlat där själv. Vill man testa någon annan trevlig violparfym kan jag i stället varmt rekommendera den snorbilliga Violetta di Parma som är mindre pudrig och mer grön, eller Yardley's April Violets som tyvärr inte levererar till Sverige, men leta upp märket när ni är i Storbritannien. Billigt och trevligt, kanske inte så lång hållbarhet på huden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar