söndag 6 november 2011

Dagens Doft - Escale à Pondichéry/Christian Dior

Första gången min näsa stötte på Escale à Pondichéry var på Åhléns City i Malmö. Före det hade min nyfikenhet  för doften väckts via diverse parfymforum som jag hänger på, vilket känns lite oväntat då det är en citrus-aromatisk doft. Dofter inom den gruppen brukar verkligen inte tillhöra mina favoriter, så jag misstänker att det är hela idén om att det är en bit av Indien jag sniffar på. När jag så sprang på den för en billig penning på Världens Tråkigaste Flygplats när flyget var fyra timmar försenat, var det inget att tveka om. Pondichéry skulle med mig hem till Sverige.



Escale à Pondichery är en av (än så länge) tre dofter i serien Les Escales och Dior Couture Cruise Collection och sägs vara inspirerad av indiskt, svart te, något som också återfinns i doftpyramiden. Initiellt ger den en väldigt fräsch citruskänsla som självklart kommer från citrusen i toppnoterna. Det som gör doften mer intressant och annorlunda är kombinationen av jasmin och kardemumma som kryper fram när citrusen har lagt sig. För mig är det faktorn som påminner om Indien, trots att jag aldrig har varit där. På pappret låter kryddor i kombination med citrus inte alls som en vinnande kombination, men tro mig, jag luktar fantastiskt. Jasminen är ren och klar, lite torr, citrusen ligger kvar i bakgrunden och kardemumman är rik och mustig. Hela kompositionen vilar på en bas av sandelträ vilket skänker en viss värme. I vanliga fall hade jag aldrig sniffat två gånger, än mindre provat på huden, en doft som är citrusfräsch, men den här är så pass ovanlig och speciell att den måste provas oavsett vad man anser om citrus och fräscha parfymer. 

Det är inte en komplicerad parfym, men den ger en känsla av gammal elegans, samtidigt som det är en frisk, somrig fläkt. Nu betyder det inte att den ska förpassas till sommarhalvåret för att den känns somrig, tvärt om tror jag att detta är en doft som funkar året om, oavsett väder och temperatur. Det är en eau de toilette och finns i tre olika storlekar, den minsta är på 75 ml. Hittas på större Åhlénsvaruhus, parfymerier samt flygplatser (även på Världens Tråkigaste).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar