lördag 12 november 2011

Dagens Doft - Le Parfum/Elie Saab

I dag hände något som inte får hända. Jag åkte hemifrån helt oparfymerad. Det händer bara vid tillfällen när jag medvetet ska utforska parfymutbudet i någon stad eller flygplats. Som tur var skulle vi in till vår lilla stad i ett helt annat ärende, men det visade sig bli lite tid över till parfymbrowsing med dottern. Jag känner mig vanligtvis ganska luttrad när jag stegar in på Kicks, det är sällan de har något som jag inte tidigare doftat på och samtidigt ratat. Dessutom har jag nyss varit ute på resande fot och således luktat på alla nya parfymer som intresserar mig. För övrigt tycker jag att de flesta nya parfymer som kommer ut på marknaden är fullständigt ointressanta. Som jag har berättat tidigare tillhör de flesta nya dofter på marknaden kategorin fruktigt-blommiga, det vill säga den doftgruppen som tilltalar mig minst. Jag är inte heller någon som vill dofta sött, fruktigt och sprudlande som vilken tonårsbrud som helst.

Döm om min förvåning när jag blev förevisad Le Parfum av en hyfsat okunnig expedit på Kicks. Kunnig på så vis att hon visste att den var ny och exklusiv för Kicks, vilket ju är kul för dem, men okunnig såtillvida att hon inte kunde berätta om noterna för mig. Le Parfum, som är couturemodehusets första doft, är varken fruktig eller riktad mot wannabe teens. Den är vuxen, kvinnlig och nästan lite mystisk. Vid första sniffen påminner den lite om Idylle från Guerlain som kom för några år sedan, och även Gucci by Gucci om man så vill. Det är något i basen som gör att den känns som en modern twist på en traditionell chypre. Le Parfum öppnar med rikligt med apelsinblommor och jasmin, för att sedan avslöja en mild, mjuk patchouli. Patchouli kan annars vara ganska hård, som en smäll på käften ungefär, men här vävs den fint in med alla vita blommor. Basen består av olika träslag, bl.a. cederträ och även honung. Jag var självklart tvungen att prova den på huden, och där är det klart honungen som bidrar till att framtoningen blir annorlunda än andra parfymer som är nya på marknaden.


Le Parfum säljs som sagt än så länge exklusivt på Kicksbutiker runt om i landet men släpps fri efter nyår (eller sa hon jul?), så håll lite koll och testa om ni springer på den. Den har definitivt hamnat på min önskelista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar