söndag 13 november 2011

Förnyelse

Jag har för länge sedan insett att jag är ensam i min bekantskapskrets med mitt parfymintresse. När folk får reda på min passion får jag ofta följande reaktion:

1) Förvånade, höjda ögonbryn
2) Förfrågan om tips på parfym till vederbörande

Med detta inlägg vill jag klarlägga några saker:

1)  Det är svårt att tipsa någon om parfym.
2) Jag tipsar gärna om parfym, men jag behöver veta  följande:

a) Vad anväder du för parfym just nu?
b) Trivs du i den?
c) Varför trivs du/trivs du inte i den?
d) Vad är du ute efter - en ny favorit, ett komplement eller en kontrast till den parfym du nu använder?
e) Vet du om det är några doftnoter du tycker särskilt mycket om/särskilt illa om?

Det långsamma och tålamodsprövande sättet är att sniffa, sniffa, sniffa och prova på huden.
Det släpps flera hundra olika parfymer varje år. Det finns redan flera tusen olika parfymer på marknaden. You do the maths. Jag hjälper gärna till, och har du inte svaren på frågorna ovan kan vi ta reda på dem tillsammans. Det är trots allt mitt stora intresse.

16 kommentarer:

  1. Hej! Jag hittade din blogg och tänkte att du kanske kunde tipsa mig om någon/några parfymer jag kan prova :)
    som svar på frågorna så:
    a) för tillfället använder jag estee lauder sensuous nude och lite då och då även boss orange
    b)jag trivs i båda dofterna
    c) det jag gillar med dem är att de känns mjuka och varma i brist på bättre förklaring och även lite sensuella. jag tycker även att båda dofterna blir bättre ju längre de får sitta på
    d) det jag är ute efter är en riktig signaturdoft, en doft som ska kännas som jag helt enkelt
    e)när det gäller dofter är jag ju väldigt kräsen för det finns en hel del dofter jag inte står ut med. Jag klarar i alla fall inte av patchouli, det är en av de värsta dofterna jag vet när det gäller parfym, lavendel är en annan doft jag inte gillar och ros har aldrig fungerat på mig. Fräscha och gröna dofter (som tex citrus) har heller aldrig fungerat på mig. Vidare så tycker inte om alldeles för söta dofter (som tex alla escada-dofter eller gourmand-dofter). Jag gillar vanilj i parfymer bara det inte blir för mycket av det och jag älskar doften av riktiga jasminblommor så då borde jag gilla parfymvarianten av det också. Två dofter som jag verkligen älskar är Dolce & Gabbana The One och Viktor & Rolf Flowerbomb så jag hade älskat en parfym som liknade dessa två, speciellt the one. The one är favoriten men av någon anledning så börjar den efter de första 10 minuterna alltid att lukta lite förstört på mig. Flowerbomb innehåller ju patchouli som tyvärr gör att jag inte kan ha den vilket är synd då doften annars är helt underbar. Jag gillar samma sak med dessa parfymerna som med sensuous nude och boss orange, de är varma, mjuka och sensuella.
    Min förhoppning är att du har något tips om vad jag kan prova (helst en parfym som är relativt lätt att få tag på).
    Tack på förhand
    Mvh Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!

      Vad kul att du har hittat hit, välkommen. Jag blir glad och smickrad över att du vänder dig till mig och jag hoppas verkligen jag kan hjälpa dig hitta en ny signaturdoft.

      Det som först slår mig är om du har testat Poisonfamiljen från Dior? Pure Poison borde sätta kryss i åtminstone jasminrutan: jasmin, apelsinblomma och trä i basen. Ingen vanilj dock. En annan jasminparfym som är jättefin är Marc Jacobs Blush Intense. Lite skitig jasmin och trä i den. Fantastisk i varmt väder men åter igen, ingen vanilj.

      Du nämner Sensous Nude. Har du testat "vanliga" Sensous från Estee Lauder? Nu finns det också en Sensous Noir som också är väldigt fin. Den sistnämnda har både jasmin och vanilj i noterna. En annan vanilj som är snäll men sensuell är DKNY Pure. Armani Code for her har jasmin i toppnoterna och vanilj med honung i basen. En modern klassiker är Givenchys Organza som har en massa härliga vita blommor (jag tänker på Flowerbomb) och vanilj, ambra och trä i basen. Lancomes Poeme har också jasmin i hjärtat, tillsammans med tubeose och freesia. Basen består av bl.a. vanilj och mysk.

      Problemet med jasmin i en parfym som inte är en ren jasmindoft (när den t.ex stöttas i basen av olika träslag) är att den är så flyktig och skör. Vill man att jasminen ska spela huvudrollen går det inte att kombinera med något så potent som vanilj. I de pafymer jag har listat nu sist får jasminen står lite mer i bakgrunden, men den finns likväl med. Jag hoppas att du kan ge dig ut på jakt. Kom ihåg att prova på huden! Du kan lätt sätta olika parfymer på varje handled och ytterligare två i vardera armveck, men hejda dig sedan. Ha ingen parfym på dig när du ger dig ut och ha lite kaffebönor eller pulver med dig i väskan för att rensa näsan. Näsan klarar bara av att lukta på ca fem parfymer efter varandra innan allt luktar likadant.

      Hör gärna av dig och berätta hur det har gått och om du behöver fler tips!

      Radera
    2. Tack så mycket för tipsen! Av dessa har jag faktiskt bara luktat på Armani Code (som inte var någon favorit) men jag ska ge mig ut och prova resten så fort jag återfår mitt luktsinne. En fundering bara, om det är så att jag inte gillar en parfym på doftstickan är det ens lönt att spraya den på mig och prova? Finns det ens en chans att jag kommer gilla den då? Av vad jag har provat hittills har jag aldrig gillat någon bättre på detta sättet, oftast blir det bara sämre men ska jag ge dem en chans ändå?

      Radera
    3. Det var så lite, hoppas verkligen du hittar något du gillar, annars får du höra av dig igen. Jag förstår att det tar emot att prova på huden om du rynkar på näsan åt en doft du provar på papper. Det är väl värt att ändå testa på huden då det händer så pass mycket när doften reagerar med din huds kemi. Trots att din erfarenhet säger tvärt om kan det vara så att du missar din blivande signaturdoft om du inte testar på huden. Jag har själv blivit förvånad vid flera tillfällen. Lycka till!

      Radera
  2. Hej!
    Nu har jag varit och provat alla parfymerna du tipsade om och hittade tyvärr ingen favorit men däremot två stycken som förtjänar att provas igen :) Så du får gärna tipsa mig om fler! Så här har i alla fall mina intryck av de parfymerna varit (om det är till någon hjälp):
    Pure poison - helt okej, "snäll" doft, lite mesig, men tillräckligt bra intryck för att provas igen
    Marc Jacobs Blush Intense - hade utgått ur sortimentet
    DKNY Pure - alldeles för fräsch doft och såna blir aldrig bra på mig, det var först efter flera timmar som jag kände vanilj och började gilla den
    Armani Code - otippat så var detta faktiskt min favorit av dofterna, ingen signaturdoft men den förtjänar definitivt ett prov till
    Givenchy Organza - tantblommor
    Lancome Poeme - tantblommor även här
    Sensuous - den hemskaste av dofterna, vet inte ens hur jag ska beskriva det, förstår inte alls likheten mellan denna och sensuous nude
    Sensuous Noir - innehöll patchouli så den provade jag inte ens en gång

    Under tiden jag provade dessa provade jag även några andra och jag hittade faktiskt en som lätt hade kunnat bli en favoritdoft, D&G Anthology 14 La Temperance, om det inte hade varit för den förbaskade patchoulin. Jag provade faktiskt denna ändå och den luktade riktigt gott på förutom att patchoulin förstörde den och irriterade mig, när patchoulin försvann efter några timmar var den helt underbar på, den påminde faktiskt lite om Flowerbomb. När jag sen kollade doftnoter så såg jag att den varken innehöll vanilj eller jasmin så det är kanske inte det jag ska ha ens en gång? Jag hade allra helst velat ha en doft som luktar precis som La Temperance (fast förutom patchoulin). Vanilj får det gärna vara med men det behöver inte vara begränsat till bara parfymer med vanilj. Jasmin tror jag inte längre behöver vara med som kriterium.

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Vad spännande att höra om dina upplevelser i parfymdisken. Trist att de inte hade Blush Intense längre, hade de kanske valiga Blush? I så fall ska du prova den. 14 La Temperance har, förutom patchoulin som du avskyr, en myskbas. I hjärtat bor rosor, iris och hibiskus och i toppen bl.a rosépeppar. Spontant tror jag att du skulle testa Narciso Rodriguez For her och Gucci II (den rosa vätskan). Du verkar dras mot de mer orientaliska familjerna. Några andra som är värda en sniff: Narciso Rodriguez Essence, D&G 18 - La Lune, She Wood från DSquare, Bulgaris Voile de Jasmin, Love Chloé från Chloé, Si Lolita från Lolita Lempicka och L'Instant de Guerlain från Guerlain.

    Lycka till igen, keep me posted!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Det är verkligen supersnällt av dig att du tar dig tid och hjälper mig :) Det kan nog stämma att jag gillar de orientaliska parfymerna lite bättre. Jag har faktiskt redan provat D&G 18 La lune (mitt intryck var att den inte var något speciellt, luktade lite tvålaktigt) och L'instant (den luktade bara alkohol tyckte jag och var så stark att jag fick tvätta bort den efter en timme men dagen efter så kände jag den på jackärmen och då luktade den helt underbart, lite som D&G the one). Jag ska ge mig ut och fortsätta prova så får vi se hur det går och tack igen!

      Radera
    2. Det är verkligen bara ett nöje från min sida. Jag hjälper dig så länge du lovar att hålla mig uppdaterad :-)

      Radera
  4. Hej igen!
    Nu har jag varit och provat de flesta parfymerna, har inte hunnit med alla eftersom jag flera gånger har sprayat på andra dofter som verkade intressanta istället :) Överlag var intrycket den här gången att parfymerna inte var tillräckligt mjuka och krämiga. Jag saknade det där mjuka som jag gillar från Flowerbomb och L'temperance och jag saknade även vaniljen. Här är iaf mina intryck:
    Narciso Rodriguez - den här doften gjorde mig väldigt kluven. Jag var och provade edt först och den var för stark de två första timmarna men sen blev den bättre, intrycket blev till slut att jag ändå tyckte den var intressant. Så jag provade de andra versionerna jag fick tag på också (edp, musk och essence). Edp var det för mycket ros i , musk och essence var väldigt anonyma dofter. Edt var den jag gillade bäst och jag kan fortfarande inte bestämma mig för om jag verkligen gillar den eller inte, men den var som sagt en intressant doft.
    Marc Jacobs Blush - har inte hunnit prova den än så den är kvar på listan
    Gucci II - Denna var hemsk! Luktade tyvärr rutten frukt på mig
    Dsquared She wood - varken bra eller dålig, lite för fruktig för min smak
    Bvlgari Voile de Jasmin - har inte hunnit prova denna heller än
    Chloe Love - denna hade en speciell doft som jag försökte identifiera hela tiden jag hade den på och till slut kom jag fram till att den påminde mig om Niveakrämen i blå plåtburk, en nostalgidoft för min del men inget jag vill att min parfym ska lukta. Min mamma gillade denna däremot så hon ska få prova den istället :)
    Lolita Lempicka - hittar jag jag inte i butik, den verkar bara finnas på nätet

    Så om du har lite fler tips jag kan sätta upp på min prova-lista hade jag varit jättetacksam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!

      Jag måste säga att det är väldigt spännande att följa din doftresa. Känns trist att du inte har hittat någon favorit än, men det kommer säkert, det finns en doft för alla (hoppas jag :-)).

      Några andra förslag som kanske kan passa:

      Lancomes Tresor In Love - lite frukter i toppen, jasmin mm i hjärtat och mysk och trä i basen.

      Calvin Kleins Beauty som har jasmin i hjärtat. Ingen vanilj här heller dock.

      Calvin Kleins Contradiction woman - vanilj och jasmin, ingen patchouli men kanske för mycket frukt för dig.

      Dior Addict (mörkblå flaska) - jasmin, apelsinblom, vanilj och trä bl.a.

      Boucheron Jaipur Saphir - ganska kryddig med vita blommor i hjärtat och vanilj, ambra och mysk i basen.

      Chloe Narcisse - det finns en risk för att du tycker det är tantblommor, den är ganska söt med lite frukt i toppen och vita blommor i hjärtat samt vanilj , trä och mysk i basen.

      Cacharel Noa - ganska fräsch med frukter och grönt i toppen, blommor inklusive jasmin i hjärtat och vanilj, trä och tonka i basen. När toppen har lagt sig är den fantastisk. Mjuk och luddig och träig.

      Kate Moss Vintage - jag har inte luktat på den själv då jag brukar vända helt om när jag ser kändisparfymer, men på pappret verkar den passa din smak. Kanske lite för fräsch i öppningen men förhoppningsvis är det inte tillräckligt störande för att avskräcka. Hjärtat består av bl.a. mandelblom och jasmin, basen är vanilj, tonka och mysk.

      Hoppas du hittar något, om inte annat har du kanske kul under tiden du letar :-)

      Lycka till! Glöm inte rapportera!

      Radera
    2. Tack! Det gör faktiskt inget att jag inte har hittat någon favorit än för det är så roligt att gå runt och prova och sniffa på alla dofterna. Jag har nog gått och blivit parfymfrälst jag med :) Dior Addict har jag provat och den påminde mig lite om såna doftgranar i bilen (vilket inte är ett positivt omdöme), men resten åker upp på listan. Rapport kommer!

      Radera
  5. Hej igen! Nu kommer en liten rapport eftersom jag till slut har insett en sak. Ju fler parfymer jag provar, desto mer tycker jag om min Sensuous Nude. Den passar mig på ett sätt som de andra inte gör och den känns alltid bekväm och trevlig att ha på sig (den känns som "jag" helt enkelt), så jag har till slut insett att den ändå är min signaturparfym för tillfället (jag brukar normalt sett byta parfym vartannat år ungefär när jag tröttnar på den gamla). Det enda som Sensuous Nude inte funkar som är som kvällsdoft/festparfym eftersom man måste vara riktigt nära för att känna doften av den. Och därav min uppenbarelse att jag egentligen inte borde leta signaturparfym utan en festparfym istället. Så om du har några bra tips på det istället skulle det vara supersnällt!:) Jag har ju fortfarande samma doftpreferenser så det är i princip samma kriterier bara det att det ska vara en doft för kvälls-/festbruk.
    Här är förresten omdömena om de andra dofterna du tipsade om:
    Marc Jacobs Blush - har jag fortfarande inte lyckats prova
    Bvlgari Voile de jasmin, Calvin Klein Contradiction, Boucheron Jaipur Saphir och Chloe Narcisse har jag inte lyckats få tag på eftersom de hade utgått
    Lancome Tresor in love - denna var som tre olika parfymer i en, först var den jättefruktig, sen luktade den mycket ros och allra sist var den tvålig
    Calvin Klein Beauty - inget speciellt, luktade inte direkt gott men inte heller jätteilla
    Cacharel Noa - denna tyckte jag inte om, första timmen luktade den riktigt hemskt, typ träigt som bara den, sen gick det över och den började lukta precis som en bodylotion jag har från Dove (jag jämförde till och med)och det är inte heller en doft jag gillar speciellt mycket.

    SvaraRadera
  6. Hej igen Anna!

    Ursäkta att svaret har dröjt, men det har krävts lite research för din senaste förfrågan :-). Baserat på din kärlek för Sensous Nude och Boss Orange har jag utforskat de orientaliskt träiga och orientaliskt blommiga doftfamiljerna. Här är ett gäng förslag (du får ursäkta om det blir upprepningar från föregående tips, det har du bäst koll på själv).

    Loverdose - Diesel

    Candy - Prada (osäker på hur det är med patchouli i den här)

    Womanity - Thierry Mugler

    Rock n' Dreams - Valentino

    Kapsule Floriental - Karl Lagerfeldt

    Amor Amor Tentation - Cacharel

    Flower Oriental - Kenzo

    Hypnôse - Lancôme

    Dolce Vita - Dior

    Eau de Merveilles - Hermes

    Sensi - Armani

    Samsara - Guerlain

    Truth - Calvin Klein

    Hoppas du hittar något du gillar! Hör av dig och berätta hur det gick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ingen fara, jag har provat lite andra dofter under tiden :)
      Prada Candy (ingen patchouli) och Lancome Hypnose har jag faktiskt provat. Prada Candy luktade mjukt och varmt, som vaniljglass med kolasås men på ett bra sätt, alltså inte för sött, men den kändes mer som en höst-/vinterparfym så jag provar den igen till hösten. Lancome Hypnose älskade jag! Den första halvtimmen i alla fall när den luktade typ hallongodis (även det på ett bra sätt) men sen började den lukta lite gräsigt i två timmar innan den gick över till en helt okej vanilj. Jag tycker det är synd med det där gräspartiet i mitten som jag inte direkt gillar för annars hade jag köpt den direkt (jag är ändå lite sugen på att köpa just bara för ett den luktar så gott i början men jag får väl prova den någon gång till innan jag bestämmer mig).
      Jag såg förresten att det verkar vara väldigt mycket lakrits i Diesel Loverdose, hur pass märkbar är den? (lakrits är nämligen bland det värsta jag vet)
      En del av parfymerna har jag nog inte sett i butik så jag får se vilka av dem jag får tag på helt enkelt, men tack för tipsen! Jag hör av mig med hur det har gått! :)

      Radera
  7. Hej! På grund av tidsbrist och pollenallergi har det varit väldigt dåligt med parfymprovandet för min del, så jag har inte lyckats prova en enda parfym du tipsade om eftersom de få gånger jag faktiskt var och skulle prova parfym så hade jag inte listan med mig. Men trots detta så har jag konstigt nog lyckats hitta två parfymer som jag gillar riktigt mycket. Den första är en som jag fick som en present, Vanille Noire från Yves Rocher, och det är nog den enda rena vaniljdoften som jag inte tycker är för söt och kväljande utan den var faktiskt riktigt bra på mig, så där lagom vaniljig som jag gillar. Den andra råkade jag dyka på när jag var och provade kläder på Zara. Jag hade läst att deras parfym Black Peony var väldigt lik Flowerbomb som jag ju gillar så jag sprayade på den och den funkade bra mycket bättre på mig än vad normala Flowerbomb gör (att parfymen dessutom var riktigt billig gör inte det hela sämre:) ). Så nu har jag trots allt ändå hittat två parfymer som kan användas både till dag- och kvällsbruk så jag känner mig nöjd för tillfället. Tack så mycket för all din hjälp med mitt parfymletande!

    SvaraRadera
  8. Hej Anna!
    Ursäkta att mitt svar har dröjt. Vad roligt att du har hittat något som passar dig i parfymdjungeln, med eller utan min hjälp. Om inte annat har du nog lärt dig något om dina egna preferenser. Fortsätt att vara nyfiken och testa dig fram! Luktsinnet förändras ständigt och hudens kemi ändras också. Fortsätt för all del att följa bloggen :-)

    Kram,
    Ulle

    SvaraRadera