måndag 21 november 2011

Allt som doftar är inte parfym

Jag har nämnt tidigare att det inte bara är parfymer min näsa är svag för. I princip älskar jag allt som är parfymerat - rumsspray, rökelse, doftljus, sköljmedel, diskmedel, duschcreme, kroppslotion, handcreme - jag kan fortsätta i all oändlighet. Det som fångar mitt intresse mest är dock tvål. Tvål i fast form är nästan lika kul som parfym i flytande form.

Med den allmänna hygienhysterin som råder sedan några år tillbaks är det tydligen vedertaget i vissa kretsar att tvål i fast form inte längre är hygieniskt då bacillerna liksom dras till den fasta tvålen där den ligger där i sin fina, designade tvålkopp. Det ska vara flytande form och sedan ska resterande baciller bort med hjälp av handsprit, som ju tar bort all form av parfymdoft som tvålen lämnat på händerna. Nu har jag dessutom sett reklam för ett företag som har kommit på den ultimata hygieniska tvålen - behållaren med sensorer på så att man slipper ta med sina bara händer i själva behållaren där ju bakterier kan finnas. Problemet med detta är att när man är klar med sterilisering av händerna, måste man ta ett rejält grepp om handtaget till toalettdörren och det är där de riktiga bacilluskerna sitter. I ärlighetens namn doftar inte heller de flytande tvålvarianterna lika spännande som de fasta, så det så. Det har gjorts olika tester som visar att tvål och vatten är minst lika effektivt mot bakterier som handsprit, och det verkar inte finnas belägg för att det skulle vara mindre hygieniskt med fast tvål än flytande. Handsprit kan ju användas som komplement i sjukdomstider (herregud, jag jobbar på förskola, jag spritar mig hela tiden!).


Finns det något bättre än att botanisera bland väldoftande tvålar? Det skulle möjligen vara glädjen av att prova och köpa en ny parfym, men tvålar är så mycket billigare och skänker minst lika mycket glädje. När man packar upp en ny tvål och placerar den på sin plats på handfatet, och hela badrummet fylls av doften, då är det lycka. Jag har ingen särskild favorit, men kan säkert säga att jag aldrig kommer hem från en resa utan ett par tvålar i bagaget. Sist handlade jag på Lush i New York och kom hem med tre stora, väldoftande klumpar som just nu sprider sina aromer i byrålådan där de bor innan användning. När mina föräldrar var i Spanien i våras kom mamma smygandes med ett par tvålar till mig (hon vägrar kategoriskt att köpa parfym till mig för hon tycker att mitt intresse är "vansinne - hur kan man ha så många parfymer?"), som visserligen luktade spansk pensionär av manligt slag, men ändå. Maken har kommit dragandes med små platta tvålar från L'Occitane, som för övrigt har världens bästa handcreme och jag har själv skickat efter både från Molinard och Fragonard. De har underbara handgjorda tvålar, ofta med doft av en enda blomma. Självklart behöver man inte skicka efter, vare sig från utlandet eller annat, för att få tag på trevliga tvålar. Min erfarenhet säger att många små presentaffärer, sådana som jag oftast inte har tålamod att gå in i för de är så plottriga och fulla med krimskrams och shabby chic-inredning, har en liten hörna med franska tvålar. Passa på nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar