tisdag 8 november 2011

Dagens Doft - Amazing Grace/Philosophy

Amazing Grace från Philosophy är en doft jag har läst spaltrader om men aldrig haft möjligheten att testa. Den verkar har en dedikerad skara fans som höjer den till skyarna, och det har bidragit till min nyfikenhet. Det var en självklarhet att testa en droppe på huden när jag sprang på den i en av alla Sephorabutiker som finns överallt i New York. Här i Sverige finns den att klicka hem som handcreme på Cow, annars verkar det vara utlandet som gäller.

Amazing Grace är en träig, lätt blommig parfym med mysk i basen, och det är i min mening mysken som ger doften hela dess karaktär. Den är snäll utan att vara mesig, ultrafeminin utan att vara lättfotad och vardaglig utan att vara tråkig. Den håller sig nära, nära din egen hud och förvandlas nästan till en extra hud på så vis att andra kanske tror att det är din persons egen doft. Det är en doft för den som inte vill sticka ut utan att för den sakens skull inte vara speciell. Jag kommer hela tiden på mig själv med att lukta på min egen hud med glupska sniffningar, och det är alltid ett bra betyg.

Det som gör Amazing Grace så snäll och trevlig blir också dess fall. Den sitter inte kvar tillräckligt länge och dess milda karaktär gör att den riskerar att försvinna i mängden. Ett par timmar efter applicering känner jag knappt att den finns kvar på huden. Det kan förstås ha att göra med min huds kemi, men det är lika trist oavsett skäl. Lyckligtvis finns doften i en mängd olika versioner; handcreme som redan nämnts, fotcreme, schampoo, duschcreme, tvål, eau de toilette och eau de parfum för att nämna några. Med ett sådant utbud kan man åtminstone bygga upp ett lager på kroppen med förhoppningen att doften sitter hela dagen, eller åtminstone längre än två timmar.


Då utbudet av varianter är så pass stor kan man ta med sig en version hem för relativt billig penning. Jag fick med mig en liten roll-on flaska på 10 ml för $18. Då min doftgarderob växer hela tiden föredrar jag att köpa små flaskor om det går, och den här känns perfekt. Dessutom tar den inte upp någon plats i väskan, och där lär den behöva ligga om jag ska ha möjlighet att få njuta av den på huden en hel dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar