lördag 15 oktober 2011

Parfym - när, hur och vad?

När det gäller parfymer är jag en åsiktsmaskin. Följande post är min sanning, helt baserat på min erfarenhet, inget annat. Det finns i min mening inga rätt eller fel i parfymvärlden, kör på så det ryker så länge du inte överdoserar. En doft ska aldrig komma in i ett rum före dig, inte heller stanna kvar långt efter du själv har gått. Det är den enda tumregel man behöver veta.


När? Du kan använda parfym i alla sammanhang. Kanske inte när du umgås med hyfsat små barn då deras små näsor är extra känsliga. Självklart ska du vara försiktig kring allergiker, men de flesta allergiker jag känner klarar av om du har en liten droppe i urringningen. Parfym funkar inte heller så bra i samband med solning då det kan bli fula fläckar på huden. Välj en sommarvariant utan alkohol. Kan det undvikas bör du undvika att parfymera dig direkt efter en dusch om inte du har parfym, duschcreme och bodylotion i samma serie. Det kan lätt bli överdos annars, som om du har varit bosatt i en parfymaffär en längre tid, testat alla parfymer på din hud utan att duscha emellan. Vissa parfymer har en tendens att dunsta alltför snabbt från huden, så det är inte alltid fel att parfymera sig igen efter några timmar. MEN - din egen näsa vänjer sig under dagen vid den doft du bär, så du kan alltid be någon sniffa på dig innan du sprayar igen så det inte blir överdos. Det leder mig smidigt in på...

Hur? Det beror på vilken parfym du använder och i vilket sammanhang den används. Vet du med dig att din parfym är en starkt doftande potent juice kanske det räcker med en applicering i urringningen, eller en bakom varje öra. Nyckelordet här är pulspunkter: handleder, hals/bakom öron, urringning, även knäveck funkar fint om du har en extra flyktig doft. Se till att parfymera dig när du är i bara mässingen så att inte parfymen hamnar på kläderna. Det kan bli fläckar på känsliga material. Märke du att din parfym dunstar efter kort tid så att du får applicera den ofta kan det vara läge att investera i kroppslotionen också. Då håller pafymen så mycket längre och du slipper släpa med dig flaskan i handväskan var du än ska.

Vad? Bara du bestämmer vad du ska ha för parfym. Alla parfymer passar inte på alla hudar då vi alla har vår egen unika doftkemi. Alla dofter ter sig olika på alla olika människor. Bara för att något luktar underbart på din kompis betyder inte det att samma parfym luktar gott på dig. En av mina vänner är grön av avund för att jag kan använda Bandit av Robert Piquet, som hon älskar så länge den är i flaskan eller på mig. På henne luktar den kattkiss. En bra tumregel när du letar efter ny parfym är att alltid prova på din egen hud och sniffa emellanåt för att följa utvecklingen. Man märker ganska snabbt om den funkar eller inte.



Vissa experter, och framför allt marknaden själv, har en idé om dofter som säsongsbetonade. Lätta, luftiga, fruktiga blomdofter ska tydligen vara somriga medan de mer kryddiga ska sparas till den kyliga halvåret. Skitsnack säger jag. Parfymer luktar olika beroende på temperaturen utomhus, och visserligen kanske vissa kommer mer till sin rätt i kyla respektive värme, men i slutändan bestämmer man självklart det själv. Jag har vissa parfymer i min samling som bara kommer fram på våren, som underbara Diorissimo från Dior som luktar som en vårgrön skogsglänta full med liljekonvaljer. Det är en parfym som ska upplevas om våren.

Så sätt igång! Ut och lukta i affärer, på vänner och kollegor. Våga testa och våga fråga!

3 kommentarer:

  1. Härlig blogg Ulrika. Du skriver så det är lätt läst och roligt. Jag blir fångad i ditt parfym frosseri även att jag själv är en roll-on typ Jag har en känslig näsa för dofter och nyser och blir tårögd av stora doser dofter. Men älskar när någon doftar rätt. Jag har aldrig kunnat gå in i en butik med parfymer och hitta min doft. För när jag kliver innanför dörren så blandas allt i min näsa och den börja nysa. Men min först och kanske ända parfym som jag använde i tonårs tider tror jag hette Lou Lou. Jag ska förlja dig på din parfymfrossa. Linda Johansson

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg som vanligt Ulle :)
    Har du tips på nån kul parfym med vanilj i? Jag har Pure från DKNY och gillar den men är lite sugen på nån annan med lite mer twist i men som ändå vilar i vanilj :)

    SvaraRadera
  3. Hej Linda och Cajsa! Kul att ni läser och får ut något av det också. Cajsa: jag älskar också vanlijbaserade parfymer, min absoluta favorit är en som heter My Queen från Alexander McQueen. Den finns inte att få tag på här i stan, men hittar du den någon gång måste du testa! Det du kan hitta här är bl.a Miracle Forever från Lancome, Allue från Chanel, Intuition från Estée Lauder, Gaultier 2 från Gaultier, Ralph Hot från Ralph Lauren och Roma från Laura Biagiotti. De är alla vaniljbaserade och vaniljen är ganska framträdande. Lou Lou som Linda nämner är ju också en framträdande vanilj.

    Lycka till!

    SvaraRadera