onsdag 19 oktober 2011

Dagens Doft - Éclat/Fragonard


Det vore en lögn att påstå att jag ofta skickar efter parfymer som jag aldrig någonsin har luktat på, men det händer då och då om priset är löjligt bra. Ofta handlar det då om dofter som jag har läst om eller som jag instinktivt känner att noterna passar min smak. Éclat hamnade i min samling på det sättet. Jag var ute efter en parfym till min mamma, som efter vår resa till Grasse och Parfumerie Fragonard blev hjälplöst förälskad i en av deras mest kända dofter. Efter två år var flaskan nästan slut och jag visste att hon snålade med det lilla som fanns kvar. Jag visste också att hon aldrig någonsin skulle få för sig att beställa den själv ("Handla på nätet?! Det är alldeles för krångligt och knappast säkert!"), så jag klickade hem den och gav den till henne. Men...jag kan knappast handla hem parfym från södra Frankrike utan att ge mig själv en liten present. Jag hade dessutom gjort mig förtjänt av det genom att vara en god dotter. Fragonards parfymer är inte svidande dyra heller, med dagens valutakurs ligger en 100 ml flaska edt på under 250:-. Det är verkligen inte fy skam för så pass välkomponerade dofter.

Åter till Éclat. Direkt vid applicering förstår man att detta är en frisk, sprudlande och blommig doft. Den öppnar med citron och bergamott, som mjukas upp något av freesia. Hjärtat av parfymen består av gardenia och frangipani, eller tempelblomma som den heter på svenska. Dessa två blommor i kombination ger en känsla av att något exotiskt är på gång. Mycket riktigt händer sedan något ganska oväntat. Den friska, sprudlande blommiga citrusen avrundas i en nästan ätbar kombination av vanilj och, håll i er, marshmallows. På pappret låter det helt vidrigt, men det funkar förvånande väl på huden. Tror man att den obekymrade blommiga känslan ska hålla i sig blir man besviken. Éclat utvecklas till vad man i parfymvärlden kallar för en regelrätt gourmand, d.v.s. en parfym som nästan uteslutande imiterar eller innehåller noter av ätbart slag. Det sprudlande byts mot sötma, en sötma som säkert kan bli på tok för mycket för vissa, men den funkar fint på min hud. Det roliga med Éclat är att det är svårt att tro att det är samma doft man sprayade på sig några timmar tidigare. Möjligtvis kan man förnimma blommorna, men i övrigt är det sötman i vaniljen och marshmallowsen som dominerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar