söndag 16 oktober 2011

Om konsten att välja parfym

Jag har insett att alla inte har en fullt så stor doftgarderob som jag har, så jag antar att jag är ganska ensam om det angenäma problemet jag står inför varje morgon. Inför varje fest. Inför varje högtid. Inför varje sinnesstämning. Inför varje outfit. Inför varje årstid, ja, ni fattar poängen. I dagsläget har jag 85 olika flaskor att välja mellan, och ett 30-tal små provrör utan dubletter. Som jag jag nämnt tidigare går vissa parfymer helt bort för mig under vissa perioder. Vissa parfymer i min samling kommer mer till sin rätt när det är 25 grader varmt ute, och andra luktar som bäst när man fryser häcken av sig. Det behöver inte vara så för alla, men så är det för mig.

Vid vissa tillfällen vill man göra ett statement som säger "superhet och flirtig men absoult inte tillgänglig", ibland (alltför sällan) går man på bröllop och smittas av romantiken. Rosor förstås. Röda, mulliga rosor med taggarna kvar, som i Miss Charming från det fantastiska indieparfymeriet Juliette Has A Gun. Midsommar sjunger högt om ljuva vita blommor och honung som i La Chasse aux Papillons (Fjärilarnas flykt, så underbart poetiskt) från L'Artisan Parfumeur.



En vanlig vardag är det ofta (med risk för att låta fullständigt vansinnig) någon flaska som talar till mig på morgonen. Det kan vara min klädsel för dagen som triggar det, det kan vara en känsla eller sinnesstämning när jag vaknar. I bland går jag och lägger mig med ett sug efter en viss doft, och ibland är det bara så enkelt att jag är sugen på en viss doft för att det var länge sedan jag använde den. Den jag har på mig i dag kom jag att tänka på under en konversation om vanilj med en kompis. Det kan faktiskt vara så enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar