onsdag 12 oktober 2011

Premiär

Välkomna till vad som ska bli en av de bästa svenska parfymbloggarna!

Här kommer jag recensera parfymer, tala mig varm om parfymer, tipsa om parfymer och i allmänhet försöka förmedla min stora kärlek för parfym. Detta är inte en blogg för experter av en expert, snarare är mitt syfte att den ska vara tillräckligt tillgänglig för alla smaker och intressenivåer.

Jag har älskat pafym så länge jag kan minnas. Mina barndomsminnen är fyllda med doft och bilder av otillgängliga flaskor på mammas, mormors och farmors hyllor. Alla tre använde alltid parfym så vitt jag kan minnas. Mamma hade en flaska med Youth Dew badolja och en gammal Chanel No 5 som jag fick sukta efter på håll. Mormor använde Chloe från Lagerfelt i många år och farmor hade alltid en flaska Bandit hemma. Först när jag nästan var tonåring fick jag min första egna parfym, en av mammas avlagda; Anais Anais (som vi uttalade Anäanä). Lyckan var enorm.

Sedan dess har jag alltid haft en liten kollektion hemma, men de senaste 10-15 åren har mitt sunda intresse vuxit till en passion, eller besatthet om man så vill. Min lilla kollektion från tonåren har vuxit till en fullfjädrad samling på ett åttiotal olika parfymer, och ja, jag använder dem allihop. Inte samtidigt. Vid rätt förvaring kan man ha dem tills de tar slut.

Nu har jag hållt på så länge att jag har börjat snöa in på mer nichade parfymhus. Jag intresserar mig för och köper fortfarande vissa nya mainstreamparfymer, men det är jakten på det udda och svåråtkomliga som lockar mest. Det handlar inte om snobberi, det är mest så att dofter som lanseras i dagsläget ofta är ihopslarvade och luktar frukt. Fräsch frukt. Jag är allergisk mot fräsch frukt. Inte på det vis att jag får utslag, men jag menar att marknaden är mättad på fräscha fruktiga sprudlande tonårsdofter. Punkt.

Nu står jag inför min mest spännande parfymresa hittills. Nästa vecka åker jag för första gången till New York för att (bl.a) utforska stadens parfymdjungel. Självklart blir det rapporter därifrån.

På återseende!

3 kommentarer:

  1. Äntligen , bloggen vi väntat på ! Skall bli spännande att läsa ( och lära ) Får jag länka från min blogg ? Kramis Jessi

    SvaraRadera
  2. Självklart får du länka. Jag har mycket kvar att lära om hur jag sköter det tekniska, men snart ska jag också klara av att länka.

    SvaraRadera
  3. ja bara fråga om det är ngt, jag har ju kört blogspot ett tag nu ! En räknare är roligt att ha också så man ser hur många besökare man har och hur det ökar !!

    SvaraRadera