torsdag 27 oktober 2011

The Perfume District

Igår tog vi en promenad från Groud Zero till Chinatown längs med södra Broadway. Väl i höjd med Canal Street börjar vad som kallas för New Yorks Perfume District. I varje gathörn finns wholesaleaffärer, ungefär som fabriksförsäljning. Man bör passa sig och man bör veta vad man snackar om, då säkert fler av dessa små hål-i-väggen-affärer säljer oäkta produkter. Det är också bra att veta vad det du letar efter kostar i en vanlig affär, så slipper du bli dubbelt lurad.



Utbudet är relativt stort, det är tätt mellan affärerna, men man blir lätt tveksam då de flesta ställen har inkastare som står och gapar på förbipassagerare. Jag kände mig skeptisk, men gick till slut in i en affär vars hela vägg bestod av parfymer i en salig oordning. Det var inte lätt att hitta det man sökte, och jag sökte inget specifikt. Jag har alltid en minneslista i huvudet på det jag har på önskelistan, men jag vill självklart gärna browsa lite i hopp om att hita något ovanligt. Till slut fick jag med mig en flaska Angel från Thierry Mugler som har funnits på min önskelista länge. Jag har kroppslotionen hemma men har aldrig känt att jag har haft råd med parfymen som går loss på över 700:-. I går fick jag ge $30 och det kändes ok även om det hade visat sig vara en kopia. Nu var det ingen kopia, men det går inte helt att avgöra förrän man har öppnat kartongen och hittat etiketterna samt provat parfymen på huden. Mer om Angel en annan gång. I dag ska jag till 5th Avenue, och där finns de fiiiina affärerna. Det kanske blir ett nytt inköp i dag, om jag över huvud taget blir insläppt i de fina salongerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar