onsdag 12 oktober 2011

Dagens Doft - Chergui/Serge Lutens

Då detta är premiärdagen för den här bloggen, har jag bestämt mig för att inleda med en av mina absoluta favoritparfymer. Chergui från Serge Lutens, eller Les Salons du Palais Royal Shiseido, som är undernamnet till detta huset.

Innan jag fick en chans att sniffa på Chergui hade jag läst allt jag kunde komma över om den. Listan av ingredienser, eller noter som man talar om när det gäller parfymer, gjorde mig ännu mer nyfiken, och övertygad om att detta var något för mig. När så maken skulle till Paris och jobba fick jag honom att lova att ta en tur längs med Rue de Valois till huvudbutiken och be snällt om prover. Han höll vad lovat och kom hem med flera, underbart stora provflaskor. Chergui höll också vad den lovat.

Chergui öppnar sött, blommigt och kryddigt, allt på en gång. Det är honungsdränkt, fuktig tobak med kanel och musktnöt. Den sveper snabbt in mig i en ambrafärgad dimma där kryddorna hela tiden kikar fram i bakgrunden. Ren och skär glädje och feelgood. Den är varm och sensuell och söt utan att vara kryddig. Framför allt är den så otroligt välgjord och balanserad, den utvecklas hela tiden. Tobaken och honungen består, kryddorna kommer och går. I bakgrunden smyger vaniljen som hela härligheten vilar på.

Chergui är svår att få tag på i Sverige, men finns att köpa online, bl.a direkt från Serge Lutens webbshop. Tyvärr blir slutsumman ganska stor när man handlar från utlandet då frakten ofta är väldigt dyr, så detta är definitivt en av de parfymer jag kommer att ha med mig hem från New York. Jag kan med gott samvete göra slut på mitt provrör från Paris!

2 kommentarer:

  1. Härligt Ulrika!! Parfymdjunglen är alltid lika snårig när man skall välja så här har du verkligen hittat rätt forum! Ha det gott! Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Önskar det fanns scratch-and-sniff funktion i bloggen !!!!

    SvaraRadera