torsdag 13 oktober 2011

Doftminnen

Vad är det med en doft som kan få oss att med ett vagt leende kasta oss tillbaks i minnesbanken? Det har forskats om det här med doftminnen, och jag tror att vi alla ha några speciella dofter som tar oss med på minnesresor. Det handlar självklart inte alltid om parfymer.

För min egen del har jag en uppsjö av dofter som triggar minnen. Min pappas uniform luktade...militär, och det är fortfarande den doft som minner om pappa och hans yrkesroll. Cilvila pappa har i många år luktat Farenheit från Dior. Mormors hus, som nu är mitt hus, luktade som en blandning av mat som stekts i mycket smör, kaffe och nybakat. Jag kan fortfarande förnimma de dofterna ibland när vi kommer hem och huset har stått tomt under dagen. Regn på sommarvarm asfalt är minnen från mammas gata där vi lekte taxi med cyklarna. Ysatis från Givenchy är mina första vilda år i London. Red Door från Elisabeth Arden vill jag helst slippa lukta på så länge jag lever då den minner om ett mindre trevlig ex. För några år sedan köpte jag en handcreme enbart för att dess doft väckte något i mig, men det tog ett tag innan jag förstod vad det var - min allra första au pair-mamma hade använt varje dag när jag bodde där.

Hur det med mina läsare? Vad har ni för doftminnen?

2 kommentarer:

  1. Vilken kanonstart på bloggen, Ulle! Följer den med stort intresse. Doftminnen har jag också mängder.... Öppnar jag en burk The Body Shop Cocoa Butter Body Butter så översköljs jag av minnen, känslor från tiden då jag var gravid med min äldsta dotter och smörjde in min fina mage med den krämen varje dag. Ljuvligt. Ysatis de Givenchy (som du nämner, Ulle) tar mig tillbaka till 9:ans skolresa till Rhodos :) say no more.....
    Parfymer med musk i luktar mamma och mormor, Escadas alla säsongsparfymer är syrran :)

    Ser redan fram emot nästa inlägg, Ulle. Kram från Cajsa

    SvaraRadera
  2. Många tonårsminnen finns runt Anais Anais...precis som många andra tror jag! Blommiga dofter typ Green Tea by Elizabeth Arden påminner om mamma men själv kan jag inte med alltför blommigt & sött! Hurra för bloggen Ulle - bra jobbat! :-)

    SvaraRadera