fredag 14 oktober 2011

Dagens Doft - parfums*PARFUMS Series 2 Red: Sequoia/Comme des Garcons


Det kalla vädret verkar vara här för att stanna, och det brukar innebära att jag gör en omfyttning i mina parfymförvaringar. I dagsläget har jag inte plats att förvara dem på ett och samma ställe, så jag får byta ut och flytta runt efter behov. De parfymer jag har använt mest i sommar får byta plats med de som har bott i kylskåpet i några månader.

Med hösten och kylan kommer mitt begär efter kryddor och sprit, och nu snackar vi inte konsumtion via munnen. En av de parfymer i min samling som tillfredsställer begäret med råge är Sequoia från Comme des Gacons. Den officiella listan på noter innehåller en massa olika träslag samt rom, spritsorten. Tänk er en söndagspromenad i barrskog med en termos chaite som blivit upphottad med jamaikansk rom.

Det onödigt komplicerade namnet (typiskt Comme des Garcons på något vis) matchar inte parfymens uppbyggnad. Parfymen är tvärt om ganska enkel i sin träighet, den är härligt mustig med all sprit och där finns en viss sötma. Sötman påminner mig om klibbig kåda, även om kåda inte finns listad som ingrediens. Tyvärr försvinner romen relativt snabbt efter applikation, men det som finns kvar luktar som en sprakande brasa i skogen. Utan röken som sticker i ögonen. Jag önskar bara den satt kvar på huden lite längre, man får omapplicera ett par gånger om dagen om man vill att den ska stanna på huden.

Comme des Garcons finns att köpa på Cow, men känner man någon som ska till USA måste man passa på att skicka bud. Jag fick min flaska inköpt av brorsan under en av hans många resor till New York. Du slipper frakten och utbudet är enormt, såvida du inte åker till Hillbillyland på Vischan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar