fredag 9 december 2011

Dagens Doft - Womanity/Thierry Mugler

Min gode vän Graham i England är en fellow parfymnörd, så när han av en påstridig försäljare blev påprackad ett stort provrör med Womanity stoppade han det genast i ett vadderat kuvert och skickade till mig. Den hade då nyligen lanserats med något så pretentiöst som en egen site (klicka på länken ovan) och hela konceptet var en hyllning till kvinnan. Starka, självständiga kvinnor, inspirerande kvinnor och självklart väldoftande kvinnor. Helst ska de dofta av Womanity. Jag klöktes nästan av hela idén, och av namnet - här i Blekinge skulle vi kalla det blixtertöntigt. Jag förstår att tanken är god, men alltihop känns bara oerhört konstruerat. Flaskan är, som vanligt när det gäller Mugler, ett litet konstverk. Smalt, långt och klart glas som toppas av en stor och tung metallutsmyckning i form av ett kvinnoansikte. På baksidan löper en kedja som sitter fast i en ring som i sin tur placeras på spraymekanismen för att förhindra att den sprayar av sig själv (det finns alltså ingen kork i traditionell mening). Det klara glaset avslöjar en ljust rosa vätska och på så vis ger flaskan både ett hårt och mjukt intryck, eller traditionellt manligt och kvinnligt. Kontrasterna är stora - "precis som med oss kvinnor då eller?" vill jag skrika tillbaks. Snyggt men löjeväckande, och tro mig, det är garanterat det som är tanken bakom flaskans utformning. Här lämnas inget åt slumpen, det ska vara konceptuellt all the way.

 
Jag gillar tanken på den här doften, jag smälte som smör när jag fick hem mitt lilla provrör som Graham hade skickat och tänkte direkt att detta var något för min samling. Det konstiga är att jag sällan använder den. Jag får alltid komplimanger för den, för mig okända människor frågar vad jag doftar av. När jag hade mina arbetskamrater här på föreläsning och parfymprovning var det just Womanity de flesta av dem föll för. Maken älskar den. Jag tycker bara om den. Det känns lite otacksamt. Womanity är härligt udda, lite som Muglers stora succé Angel och baseras precis som sin kusin på något ätbart. Kaviar och fikon. Mmm, låter inte det som en vinnande kombination? Precis vad alla har väntat på och längtat efter utan att riktigt veta om det. Konstigt nog så funkar det. Den klassas som orientalisk/träig och det som först händer är citrus och en massa grönt. När väl hjärtat avslöjar sig är det som att få en salt havsbris i ansiktet, det är så kaviaren visar sig, och vi pratar inte Kalles Kaviar nu. Det här är högklassig, svart Belugakaviar. Fikonackordet tar udden av kaviaren och tillför en gnutta sötma, men till syvende och sist är det en aquatisk känsla jag får av Womanity. Det hela vilar fint på en träig bas, vilket förstärker det lite sträva i kaviaren. Som med samtliga Muglerparfymer sitter den i all evighet på huden, vilket är bra om man gillar doften i fråga. Det är synnerligen värde för pengarna då den inte behöver återappliceras en gång i kvarten. Vill man ha en annorlunda doftupplevelse ska man absolut prova Womanity.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar