söndag 11 december 2011

Att parfymera en man

Efter inlägget om min väns teori om hur män vill att deras kvinna ska dofta började jag fundera över hur man vill att ens man ska dofta. Det känns som en gammal tråkig klyscha att riktiga män ska lukta motorolja och svett. Däremot är det helt ok att de ser ut att lukta motorolja och svett, men det är en helt annan diskussion.

När jag träffade min man för en halv livstid sedan, hade mitt parfymintresse ännu inte blommat ut till en fullfjädrad besatthet på riktigt. Jag hade förmodligen fler parfymer i hyllan än genomsnittssvenskan, men det kändes fortfarande ganska normalt. Min unga färska pojkvän, som nu är min make, hade däremot fömodligen aldrig sneglat åt en parfymflaska, än mindre öppnat en och luktat på innehållet. Han hade definitivt aldrig använt parfym. Det var tvål och deo som gällde. Jag gjorde några tappra försök, småskaligt förstås, för att inte skrämma honom alldeles. Bytte ut den sedvanliga duschcremen mot något annat "testa den här, den luktar jättegott!" och så småningom fick han någon slags after shave i present. Den sved. Han fortsatte använda sin jumboflaska med Nivea efter rakning.

Nu är jag långt ifrån expert på mansparfymer, det är damdofter som är min passion. Emellanåt använder jag parfymer som i handeln är avsedda för män, men det är inte ofta. Jag är ganska förtjust i unisexdofter av det kryddigare slaget, absolut inte citrusfriska varianter som ck one. Uppgiften att försöka få maken att uppskatta att hans fru (jag) uppskattar lite väldoft utöver deo och dusch hos en man kändes oöverkomlig. Alltså började jag i lönndom sniffa alla män jag träffade. Farenheit från Dior var uträknad då det är den doft min pappa har använt sedan den kom ut på 80-talet. Några andra relationer till herrparfymer hade jag inte direkt. Till slut blev det en flaska ck be då den kändes lagom lagom för en nybörjare. Det var succée direkt. Jag hade äntligen omvänt min man.

Säg den som någonsin är nöjd. Mannen använde glatt sin ckbe när han kom ihåg det och jag var glad för oss båda; han hade upptäckt parfymernas underbara värld och jag hade en man som ibland doftade annat än deo (och motorolja ska tilläggas), men jag älskar en man som luktar kryddigt. Kanske för att jag själv är en sucker för kryddiga dofter på min egen hud. Jag vet inte, men det är något med träiga, kryddiga dofter som skriker riktig man. Vid ett tillfälle hamnade vi på Åhléns City i Malmö och gick länge och väl i sällskap med min vän experten. Vi tipsade och han luktade. Till slut fastnade han för ytterligare en citrusfräsch sak från Calvin Klein. Suck.


Efter några år av någorlunda regelbundet användande av parfym vågade jag mig på en lite kryddigare present och gav honom Dior Homme. Den funkade! Han älskade den och jag älskar hur han luktar i den. Nu är han redo (enligt egen utsago) för något annat, något som kanske är ännu kryddigare. Jag har några favoriter på lut, men kanske blir det ett besök på en parfymavdelning för lite research.

Frågan består ändå: Hur vill vi att våra män ska dofta?

2 kommentarer:

  1. Martin var på affärsmöte förra veckan
    och tre olika kvinnor tog honom åt sidan , helt oberoende av varandra, och frågade vad han hade för parfym för han luktade så gott och de ville köpa den till sina män i julklapp :-) Han var vääldigt nöjd, jag funderar på att gömma undan flaskan :-) hi hi.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt! Vilken var det han hade, har för mig att du hade köpt Beckham till honom?

    SvaraRadera