torsdag 22 december 2011

Doftgrupper: Orientalisk

Den här lilla följetongen om de olika doftgrupper man talar om i parfymvärlden är självklart ganska förenklad. Många dofter på marknaden kan stoppas in i flera fack, andra kan inte etiketteras över huvud taget. De grupper som hittills figurerat i mina inlägg innefattar enbart parfymer som enligt marknaden är avsedda för kvinnliga användare. Med det sagt är det ingen mer än du själv som bestämmer vilka parfymer du ska använda. Herrparfymer kan passa alldeles utmärkt på damer och tvärt om.

Följande grupp är förmodligen min absoluta favorit. Majoriteten av de parfymer jag äger kan klassas i denna grupp och jag passar och känner mig bekväm i orientaliska dofter över lag. Orientaliska parfymer kännetecknas av en värme och sensualitet som kommer av de ingredienser som används. Vanilj, ambra, mysk, ädla träsorter, kryddor och exotiska blommor är några av de noter som karaktäriserar denna doftgrupp. Gruppen kan i sin tur indelas i fyra olika underkategorier.
Nejlika, torkad 

Orientalisk kryddig: Namnet talar för sig själv. De kryddor som är vanliga är bl.a kanel, nejlika, muskotnöt och kardemumma. I den här gruppen hittar man troligen den perfekta julparfymen. Testa Opium från Yves Saint Laurent, Coco från Chanel, Omnia från Bulgari och Kingdom från Alexander McQueen. Den sistnämnda är en av mina absoluta favoriter och har ett underbart kumminackord som lyfter hela doften. Hamnar den på fel hud kan den tyvärr lukta gammal svett.
Vanilj
Orientalisk vanilj: De orientaliska doftnoterna accentueras av vanilj och ambra. Här finns massor av godbitar att utforska. Prova Must från Cartier, Roma från Laura Biagiotti, Miracle från Lancome och två av mina favoriter Angel från Thierry Mugler och Casmir från Chopard

Sandelträ

Orientalisk träig: Varma noter som ambra och sandelträ, eller lite torrare noter cederträ förstärker den orientaliska känslan ytterligare. Även detta är en kategori där det finns en hel del att testa för den som är nyfiken, bl.a. Sensous Noir från Estee Lauder, Womanity från Thierry Mugler som är lite fruktig, Kapsule Floriental från Karl Lagerfeld och Prada från Prada.

Tiare
Orientalisk blommig: Måste jag välja en favorit bland de olika underkategorierna så får det bli den här. Jag är oerhört svag för blommor och tillsammans med en orientalisk bas är de svårslagna. Kyddiga parfymer är förstås också väldigt fina...äsch. De traditionella orientaliska, söta, lite pudriga noterna piffas upp med hjälp av kryddiga eller exotiska blommor så som nejlika, gardenia eller tiareblomma. Detta är en mastodontkategori där hundratals dofter hamnar när de kategoriseras. Testa Guilty från Gucci, Belle d'Opium från Yves Saint Laurent, Lola från Marc Jacobs och Private Collection Amber Ylang Ylang från Estee Lauder. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar