tisdag 13 december 2011

Luciaparfym

På mitt jobb firas Lucia på morgonen, så också i dag, med ett gäng små lucior, tärnor, tomtar och pepparkakor. Inga stjärngossar i år heller. Jag kände mig tvungen att dra på mig en tomteluva då alla kollegor hade ansträngt sig med både glitter och annat, annars tyckte jag det räckte med min röda kofta, grå ullstrumpor och min luciaparfym. Självklart bar jag en luciaparfym. Safran Troublant från L'Artisan Parfumeur är en av de ultimata julparfymerna i min samling. Jag hittade den via Luckyscent som är ett av de bästa ställen jag vet för att köpa prover på udda och svårtillgängliga parfymer. Min bror köpte med den hem till mig från New York för ett par år sedan och den har använts regelbundet sedan dess. Jag är honom för evigt tacksam för hans resor till det stora landet där, med den rådande dollarkursen, går att få tag på dyra grejer till ett mer hyfsat pris. L'Artisan Parfumeur är för övrigt ett av mina favorithus, jag har ännu inte sniffat på någon av deras skapelser och tänkt att den inte var för mig. Tvärt om, jag skulle lätt köpa ett exemplar av alla deras dofter om jag hade pengar och ovett nog.


Safran Troublant är en mjuk, len skapelse med tydlig saffran i toppen och hjärtat. Saffranet ger den ett litet extra bett och det är saffranet som hindrar Safran Troublant från att vara ytterligare en vaniljpafym i mängden. Den minglar lite med röda rosor och torkar sedan ner till en vanilj som känns som om den kommer direkt skrapad från en färsk vaniljstång. Sandelträ i botten gör att vaniljen inte blir för söt och kvalmig. Doften sveper sig som en varm yllefilt kring hela ens person och gör sitt bästa för att inte sticka någon i ögonen. För att använda ett slitet uttryck så är det en riktig feelgoodparfym. Safran Troublant är en eau de toilette, men den är svårt att tro då den sitter hela långa dagen på huden, och en bit in på natten också. Jag får ofta komplimanger när jag bär den här doften, men då måste sniffaren först komma nära, nära för att känna den på min hud.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar