fredag 30 december 2011

Nyårsparfym

Nyårsafton är bara en dag borta. Resten av befolkningen har säkert planerat och våndats över menyer och klädsel i flera veckor, men det där har jag inga betänkligheter om. Mina tankar kretsar i vanlig ordning kring vilken parfym jag ska bära. Allt annat är klart sedan länge; vi firar som vanligt med samma goda vänner som vi har firat med de senaste (nästan) tio åren, i år blir det hemma hos dem vilket innebär att de står för huvudrätten. Jag ska göra en efterrätt och det tredje paret gör förrätt. Klänningen min är gammal men ny i sammanhanget, hårfärgen fixades innan jul och dottern har lite nya reafynd att sätta på sig. Allt klart med andra ord - utom pricken över iet, grädden på moset, the cherry on top - parfymen.


Ska den spegla den festiva stämningen och vara glittrande och pärlande i sin karaktär, lite som champagne? Ska den vara festlig men förförisk, lite vanilj i basen kanske? Ska jag låta kvällen och stassen i övrigt tala för sig själva och bära en doft som bara hänger lite coolt i bakgrunden? JAG VET INTE! Jag har några starka kort på hand, kanske Coco Mademoiselle som är relativt sprudlande och glad nog för tillfället, men som inte är en favorit. Sensous från Estee Lauder är en favorit som har noter som ylang, honung, ambra, trä och jasmin, och som luktar fantastiskt, lite sensuellt som namnet antyder. Jasmin är tydligen en doft som kan användas som afrodisiakum, men hey, jag ska inte ut och ragga direkt. Juryn håller fortfarande överläggningar, men vad det än blir kommer doften bidra till den festliga helheten. Happy happy joy joy och ha en fantastiskt trevlig nyårsafton folks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar