fredag 6 april 2012

Träslöjd och pepparkaka

Jag önskar så innerligt att Five o'clock au Gingembre från Serge Lutens inte var så välgjord som den är. Hade den varit slarvigt sammansatt och inte den kvalitetsparfym den är, kanske jag hade fått njuta av det fantastiska hjärtat hela dagen. Såhär dags på dagen, när parfymen har suttit på min hud i sisådär fem timmar, kan jag bara känna de ynka resterna av basen. Alla härliga kryddor i hjärtat, som lovar en mustig, kryddig och mullig upplevelse, har flytt sin kos. Jag sitter ensam kvar med en trevlig och fin, men inte så spännande bas på patchouli, kakao, ambra och honung.

Nu går jag händelserna i förväg och jag ber så mycket om ursäkt, men jag är besviken på huset Lutens, och det är inte två ord som ofta förekommer tillsammans i en mening. Besviken och Lutens. Generellt är allt som lämnar huset helt jävla fantastiskt - välgjort, lyxigt och annorlunda utan att förlora någon bärbarhet. Dessa parfymer är för mig som haute couture är för kändiseliten, men utan att vara konstiga. Jag älskar huset Lutens. Innan jag ens hade provat några av deras parfymer upplevde jag att de inte kunde göra några fel över huvud taget, i min sfär var de närmast mytomspunna. En del Loch Nessmonster och en del Yeti ungefär. Jag läste allt jag kom över och parfymälskare världen över verkade vara överens om att Serge Lutens was the one to watch, trots att huset har funnits sedan 90-talet. Länge har det funnit ett samarbete med den oehört talangfulle näsan Christopher Sheldrake och med honom ombord borde inte något bli fel.


Ändå. Öppningen är fantastisk - te och bergamott banar väg för det varma, kryddiga hjärtat där kanel, ingefära och en massa mulliga träsorter demokratiskt delar plats med varandra. Noterna kommer och går om vartannat, men de är tyvärr alltför flyende. Det nysågade träet har nästan samma karaktär som den där knöliga smörkniven i eneträ som lillbrorsan kom hem med från slöjden på 80-talet, och den står sig så fint mot kanelen och ingefäran, som snarare är torkad än färsk. Lite pepparkaka och lite träslöjd helt enkelt. Underbart. Jag bara önskar att den kan stanna kvar hos mig en liten stund till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar