måndag 16 april 2012

Parfymsentimentalitet och Traderafynd

När jag först började utforska min passion för dofter, hade jag ett ganska sentimentalt förhållande till mina parfymer. Dels hade jag inte så många i min samling då det tar många år och/eller många tusenlappar att bygga upp en samling av den kaliber jag har i dag. Dels kände jag en slags besjälning, ett släktskap till dessa vackra ting. De blev nästan som familjemedlemmar, hur vansinnigt det än låter. Fortfarande kan jag tänka på mina favoriter genom åren med såväl ömhet som respekt och vördnad. Min parfymfamilj liksom.

Jag har insett att jag inte kan hålla på att behålla parfymer bara för att jag gillar tanken på dem eller deras utseende på hyllorna. Märker jag att en flaska enbart har fungerat som dammsamlare en längre tid, lägger jag helt enkelt ut den till försäljning. Här är Tradera min bästa vän. Parfymer verkar sälja hyfsat bra och knepet är att ha ett relativt lågt utropspris. Visserligen vill jag kanske inte gå helt med förlust. Poängen för mig är dock inte att tjäna så mycket pengar som möjligt, utan att göra plats för annat samtidigt som någon annan kan få glädjen av en riktigt fin parfym som annars hade stått orörd.

Givetvis kan jag inte lägga in auktion efter auktion utan att själv browsa runt lite. Det är knepigt med begagnatsiter över lag, att veta vad som är äkta eller inte. Oftast budar jag efter devisen att om det verkar för bra för att vara sant så är det också det. Ett superlågt utropspris utan reservationspris tillsammans med en bild som helt klart inte är tagen med mobilkamera eller någon annan amatör är troligen ett säkert recept för kopia, men jag kan ha fel. Av någon anledning litar jag mer på ett halvsuddigt amatörfoto med en halvfull parfymflaska på än något som är helt nytt och inplastat och har en bild som är direkt tagen från en reklamannons.


Det kan gå ett helt år utan att jag ropar in något från auktionssiter, men när jag väl gör det hamnar jag alltid djupt i budgivningsträsket. Just nu ligger det ett tjugotal parfymannonser i min minneslista, och härom dagen ropade jag in fem söta miniparfymer från Salvador Dali. Helt nya och inplastade, och äkta! Fantastiska dofter dessutom. Förra veckan vann jag budgivningen på en halvfull 50 ml flaska Infusion de Tubereuse från Prada för en hundralapp. Helt ok affär om du frågar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar