lördag 21 april 2012

Fin förvaring

Äntligen har jag fått upp min nya, fina förvaring på väggen. Min käre make har varit snäll nog att putsa och måla en hylla som fanns här i huset när vi flyttade in och som min mormor har gjort. Den var sådär tjusigt furugul som inte ens var fint på 70-talet när det var modernt. Samtliga små och stora parfymskatter bor nu tillsammans i hyllan och förutom lättnaden och bekvämligheten med att ha alla samlade så blev jag nästan lite mörkrädd när jag märkte hur mycket det var. Det är alltid lätt att avfärda 96 olika dofter i teorin, eftersom jag vet att de flesta är köpta begagnat och många är småflaskor och miniatyrer, men när man ser alla tillsammans så är det väldigt mycket parfym. Nästan så mycket att jag inte någonsin kan köpa fler utan att sälja av några, och det går ju inte för jag vann nyss två auktioner på Tradera. Mina försök till kategorisering och sortering på hyllorna lär vara förgäves om flaskorna inte får plats i rätt kategori längre.

Min fina hylla med alla parfymer. Vätskan i alla flaskorna står sig oerhört vackert till den ljusgrå väggfärgen.


På nedersta hyllan bor blommorna till vänster och miniatyrerna till höger.


Andra hyllan nedifrån rymmer orientaliska dofter till höger och gourmanddofter till vänster.


Näst överst hittar man en salig blandning. Till vänster finns de få fräscha och i vissa fall fruktiga inslag som finns i min samling. Till höger bor träiga, chypreer och/eller aldehydstinna dofter.


Översta hyllan har reserverats för tomma kartonger och alla prover som inom det snaraste ska få en egen fin burk.

Jag är vansinnigt nöjd som ni kan förstå. Hyllan hänger på väggen i vårt sovrum, i ett mörkt hörn där den inte kommer att utsättas för vare sig direkt solljus eller kraftiga temperaturskillnader. Inga värmeledningar eller vattenrör i närheten alls och sovrummet håller sig alltid som regel svalt och skönt. Dessutom gör sidorna på hyllan så att flaskorna skyddas lite extra från just ljuset. I morgon ska det bli ett nöje att välja parfym, det är första gången på mycket länge som jag kan se alla mina flaskor samtidigt.






2 kommentarer: