fredag 17 februari 2012

Venham, vamos para o Brasil

Härom dagen när jag skulle köpa schampoo i min favoritbutik Strawberrynet råkade jag klicka hem en ny parfym. Det hade en av sina vanilga kampanjer där vissa parfymer var nedsatta, och utöver det gav de tio procent på alla parfymer. Eftersom jag är en återkommande kund har jag dessutom ytterligare 10% i rabatt på alla mina beställningar, så det var svårt att låta bli när jag fick Brasil Dream från Estee Lauder för mindre än tre hundralappar. Som jag har skrivit tidigare, i min blygsamma mening kan Estee Lauder inte göra några fel. All parfym som lämnar det företaget är av god kvalitet och de har något för alla. De kanske inte är de mest innovativa i branchen, men det finns en känsla för bra parfym.


Neroli utvinns från pomeransträdets blommor



Jag har aldrig varit i Brasilien, men jag inbillar mig att det kanske som bäst luktar någonstans i närheten av Brasil Dream. Den släpptes som "travel exclusive", d.v.s. exklusivt för taxfree, men är inte svårt att få tag på online. Parfymen beskrivs som sprudlande, fruktig och blommig, och då är det enbart exotiska frukter och blommor som avses. Förstås. På min hud märker jag inte alls av någon fruktighet, guavan och ananasen som ska finnas i toppen blandas tack och lov ihop med den fantastiska nerolin. Jag har grava problem med exotiska frukter i parfym, jag passar inte i dem och vill inte dofta som en fruktsallad, det överlåter jag med varm hand till andra. Exotiska, vita blommor däremot, jag tackar och tar emot. I Brasil Dream är det tack och lov de stora, svulstiga vita blommorna som sticker ut mest. Främst neroli och apelsinblomma, men jasmin finns också med i blandningen och försöker ta plats bland de något mer högljudda kollergorna. Hela härligheten mynnar ut i en bas som utgörs av sandelträ, patchouli och kokosmjölk. För en gångs skull tar patchoulin inte mycket plats alls, slutfasen blir i stället mer träig än något annat. Kompositionen ger mig över lag en känsla av solsken. Den är glad, sprittande och sprudlande, inte särskilt söt, men inte heller frisk och fräsch. Klassiska vita blommor with a twist där mjuka citrustoner spelar huvudrollen. Den lär bli en sommarfavorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar