lördag 18 februari 2012

Vad är en bal på slottet?

Enligt Askungen är den alldeles underbar. Enligt Jean Desprez, som står bakom parfymen Bal à Versailles, är det en ganska livad tillställning där doften av dammiga ljuskronor blandas med nyplockade blommor, kroppsodör och pudrade peruker. Jag har själv aldrig varit på en bal på Versaille, det närmsta jag kommer är studentbalen på Stadshotellet och det var mest discodans och fylla. Däremot har jag varit på Versaille, och trots att det var många år sedan minns jag den extravagans som överväldigade mig när jag klev av bussen som hade fört mig dit. Guld, silver och glas. Överallt.

Precis som anläggningen Versaille är parfymen Bal à Versailles inte något som faller i allas smak. Palatset kan tyckas alltför överdådigt, parfymen faller garanterat i "maläten tant"-facket för somliga. Bal à Versailles ber inte om ursäkt för sin blotta existens. Den är kraftfull och framåt, och så späckad med enskilda noter att man kan bli vimmelkantig bara av att läsa listan. Den inleder förvånansvärt citrusfriskt med bergamott, neroli, apelsinblom, citron och rosmarin. Citrusen i sig är mjuk och snäll, men rosmarinen bidrar med en aning bitterhet och lite sting. Det är nu man får första indikationen till att den kanske passar lika bra på en man som en kvinna, även om den släpptes och marknadsförs som damdoft. I toppen hittar man även jasmin och ros, men de visar sig vara ganska svåra att identifiera och jag misstänker att det är dessa blommor som gör citrusen mindre skarp. Redan i hjärtat kommer patchoulin, som en käftsmäll. Den mjukas i sin tur upp av återhållsamma liljekonvaljer, ylang ylang och syren, men förblir ganska sträv då även vetiver (ett slags gräs) och iris (här används roten, inte blomman) får vara med i mixen. De två sistnämnda noterna är också komponenter som gör att parfymen kan kännas för manhaftig för vissa kvinnor, och jag tror absolut att det inte spelar någon som helst roll om man är man eller kvinna. Passar den huden och smaken så gör den, varför krångla till det? Tydligen var det Michael Jacksons signaturparfym i många år, även om det kanske inte säger så mycket.

Dottern hjälper till att modella min monsterstora flaska Bal à Versailles. Visst är den snygg?



Bal à Versailles torkar ner i en häftig och ganska läderartad bas som blandar vanilj, mysk, en mängd olika sorters kåda och civet, som kommer från den lilla sibetkatten. Därav den animaliska touchen. Vaniljen bidrar generöst med att ta udden av alla kådorna, utan att för den sakens skull sticka ut. Kådor i parfym kan bli ganska torra och träiga om de inte blandas med lite vanilj eller lite kryddor. Detta är en fantastiskt välgjord parfym där noterna kommer och går, men det är svårt att urskilja de enskilda noterna, så välkomponerad är den. Möjligen kan patchoulin sticka ut lite mer på någons hud, kanske är det vaniljen som ta överhanden lite mer på någon annans hud. Den demonstrerar helt själv det som är det häftiga med kvalitetsparfym; den har ändrat sig i karaktären lite mer för varje gång jag sniffar på min handled, och den kommer garanterat inte lukta likadant på min make när jag tvingar honom att prova den lite senare i dag. Bal à Versailles är mycket riktigt inte alls något som faller alla i smaken, kanske måste man vara lite parfymista för att uppskatta den, men vill ni någon gång prova hyfsat billig kvalitetsparfym är det den här ni ska söka upp. Finns lite varstans online, bl.a. på Strawberrynet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar