lördag 11 augusti 2012

Don efter person

Jag lägger ganska mycket tid på funderingar kring vad det är som får en person att köpa en viss parfym. Då menar jag vanliga parfymkonsumenter, inte idioter som jag själv som researchar in i det oändliga och vill testa så många udda och konstiga parfymer som möjligt. Jag undrar vad det är som gör att man plockar upp just den flaskan från hyllan för att föra till näsan, testa på huden och sedan köpa. Vilka faktorer är det, förutom det faktum att man gillar doften, är det som gör att man bestämmer sig för att den ska med hem?

Jag har ett antal teorier, men jag är väldigt intresserad av att veta hur mina läsare tänker. Det slog mig härom dagen, när jag besökte en av mina bästa vänner i hela världen. Hon har aldrig varit en storkonsument av doft i parfymform, hon är mer en tvål- och doftpåseperson, så därför blev jag nästan full i skratt när jag såg vad hon hade för parfym i badrummet. Anledningen till detta var att jag direkt tänkte att det måste vara en present från sambon. Sambon är en riktig rocker, en motorcykelåkande rocker som ibland bär Ed Hardy-tshirts, ibland hojtröjor eller bandtröjor. Parfymen i fråga var förpackad i en svart flaska, prydd med taggiga, rosaröda rosor. Den andades rocker lång väg och jag fick en inre bild av att han först och främst hade gått på utseendet och sedan på själva doften. Jag har säkert fel, men det hade varit ganska kul och lite intressant om min teori stämmer. Det kan vara ett sätt att omedvetet välja parfym. Reklam spelar säkert in också, det hade varit konstigt annars.

Jag brukar själv utgå från det som är nytt på hyllan, jag betar metodiskt av de dofter som har släppts sedan sist jag var i en parfymaffär. I andra fall går även jag på flaskans utseende, en fantasifull flaska kan ofta vara värd att sniffa på. Ofta är det vissa märken som får min uppmärksamhet. De få gånger min man har kommit hem med en parfym till mig som inte har funnits på min önskelista, har det blivit han som har använt den mest. Han har utgått från doften i sig, gillat det han har känt i näsan och köpt en citrusfrisk unisexdoft inte helt olik de andra han har på sin hylla i badrummet (jag vet, hans parfymer får inte plats i min hylla).

Nu vill jag veta; Hur gör ni? Medvetet eller omedvetet? Vad är det som får er att plocka just den flaskan från hyllan i affären? Finns det något belägg för mina teorier?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar