lördag 9 juni 2012

Mitt värdefulla hjärta

Solen och värmen har åter kommit till min värld, och per automatik söker sig min hand till en av de senaste årens sommardoft. Precious Heart från Guerlain är en sval, citrusblommig sak som har tjänat som sommarkompanjon i flera år sedan den kom ut 2004. Jag snubblade över den för en billig peng hos Strawberrynet, en välsorterad butik som har blivit mitt to go to-ställe när jag är sugen (och har råd) på ny parfym. Den här doften ingår i en serie travel retail-parfymer och säljs exklusivt på tax free, om jag har förstått det rätt. Billig var det i alla fall, och otroligt trevlig att bära den här tiden på året.

Mitt första intryck när jag köpte den var att den påminde mycket om Sveriges favoritdoft nummer ett, Dolce & Gabbanas Light Blue. De klassas båda som fruktigt blommiga, vilket inte säger mycket i sig. Precis som Light Blue öppnar Precious Heart med en fläkt av vad jag upplever som blandad citrus. Den förstnämnda har äpple i toppen och de sistnämnda har grapefrukt, men som sagt, i min näsa blir det citrus av de båda. Nu var det inte alls meningen att detta skulle bli en ren jämförelse mellan de båda dofterna, och det ska det inte heller bli, mest p.g.a. att jag enbart bär Precious Heart i dag.


Alltså, vidare. Citrusen i toppen dröjer sig kvar en bra stund och minglar fint med magnolia, freesia och osmanthus i hjärtat. Den förlorar lite av sin syrlighet när blommorna gör entré, men kommer och går hela tiden. Osmanthus (som inte har något svenskt namn) är stjärnan här, de andra blommorna kommer lite i bakgrunden. Det är ingen enkel sak att beskriva hur osmanthus luktar, men när man väl har lärt sig det är det alltid lätt att skilja ut den lilla vita blomman bland andra noter då den har en väldigt specifik doft. Den ger de övriga blommorna ett djup och den hjälper fram citrustonerna på ett fint sätt. Basen är också den ganska diskret och enkel; sandelträ, mysk, cederträ och så lite kardemumma, något som jag får anstränga mig till det yttersta för att känna. Det märks att det är en Guerlaindoft, den är otroligt välgjord, skiftande i nyanserna hela tiden och den sitter som en smäck på huden hela långa dagen. Den är ganska ung i sitt uttryck, och jag tycker det är lite orättvist att klassa den som fruktig, då det enda som är fruktigt är just citrusen i toppen. När jag hör fruktig om en parfym förväntar jag mig hallon, röda vinbär, björnbär, päron och annat allsköns skräp i en sötsliskig ävja, men detta är friskt, blommigt och lätt träigt och gifter sig väl med den varma tid jag hoppas vi har framför oss.

Precious Heart kan, med lite tur, hittas i tax freen, men även runt om på nätet för en hyfsat billig peng. Jag är nästan säker på att den bara finns i 50 ml-flaskor och enbart i edt-koncentration, men det räcker och blir över då den är långlivad på huden och har hyfsat god spridning i luften kring sin bärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar