lördag 5 maj 2012

Ljuvligt och luftigt

Saker som är ljuvliga och luftiga är vanligtvis inte alls min grej. Det ska vara tungt, tätt och tufft för att jag ska sniffa två gånger, så det är därför jag blir så förvånad över min reaktion på Lancômes Tresor In Love. Den beskrivs som (och det är nu jag ryser) "ungdomlig, modern och flirtig", och jag skulle väl möjligen kunna ställa upp på att vara lite flirtig ibland, men vafan. Den ska tilltala en ung singeltjej, som är fri att flirta och bli kompromisslöst förälskad. Eller är det parfymen själv som gör så? Jag är förvirrad. Dessutom innehåller den en massa frukt, åtminstone i toppen. Annonsen som prånglades ut i samband med parfymsläppet föreställer tydligen en ung tjej med pojkvän/älskare som på en ingivelse har flytt den parisiska festen för en mer privat stund, för det är ju så man gör när man är ung och kan bli kompromisslöst förälskad.


Visst låter jag som en bitter satkärring, men jag är vad gäller produktnischning att jag blir spyfärdig. Vad i hela världen är det som gör att just den här parfymen ska tilltala ovan nämnda flicksnärta mer än den tilltalar mig, en nästan-40-årig, gift tvåbarnsmorsa? Jag kanske också vill flirta och bli lite förälskad ibland - med och i min man förstås. Jag gillade aldrig Tresor In Loves storasyster Tresor. Kanske om jag testade den nu, 21 år efter den kom ut, skulle upplevelsen bli helt annorlunda, men jag tror inte det är möjligt, för jag är så löjligt överförtjust i denna lilla snärta till lillasyster. Så ljuvlig, så raffinerad, så sval och lättfotad som en sommarvind. Trots att det enligt pyramiden är en så på pappret gräslig kombination i toppen som rosépeppar, nektarin, päron och bergamott, så får jag på min hud en förnimmelse av solmogna, nyplockade citroner. Inte skarpa, men varma, mjuka och lätt sötade. Som den perfekta, hemgjorda citrondrickan, uppblandad med något annat jag inte kan sätta ord på. Det bestående intycket är solmoget och, håll i er nu, fräscht. Som tvätt man har torkat ute i solen och som man har använt sköljmedel med mango och citrus till. Hjärtat bjuder ytterligare ljuvligheter, blommor, blommor och de är så sköra och förfinade att jag blir alldeles rörd. Rosor, jasmin och viol, givetvis med en persika inslängd för sakens skull. Det är ju ändå en ungdomlig parfym vi snackar om här, och då måste vi ha massor med frukt för att det ska tilltala de unga. Snacka om att underskatta en så stor del av befolkningen. Beklagansvärt. Nåväl. Hjärtat är den stora behållningen i den här kompositionen, och jag önskar så innerligt att det kunde stanna hos mig hela långa dagen, men tyvärr kräver min edp uppfräschning minst en gång om dagen. Basen är lite hohum, den kunde jag nog vara utan, men den är mysk- och cederträbaserad och ger inget bestående intryck.


2 kommentarer:

  1. Förstår inte heller grejen med "den unga flirten"... Gav denna till min kära moder som är nyss fyllda 60 och hon älskar den!(Hon har förvisso burit vanliga Tresór i många år men ändå...) Måste säga att jag också gör det! Kram snäckan! Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får lilla Nina ge sig ut och flirta! Det är en återkommande trend i parfymvärlden, man tar gamla dofter som har funnits ett bra tag och som är helt jävla fantastiska. Så kommer man på att man måste ha ny publik, eller att man måste föryngra ett helt hus, och det görs då alltid rakt av med frukt. Vem fan vill lukta som en sötsliskig fruktsallad? Och vad är det som säger att alla kidsen gillar frukt, och vad är det som säger att äldre inte gillar det?! Så riktar man alla kampanjer på ett mycket medvetet sätt. Fånigt är bara förnamnet.

      Radera