lördag 5 maj 2012

Det är inte lätt att vara populär

Gamla Habanita
Jag ser till min stora glädje att min lilla doftblogg har passerat 3000-besökarstrecket och känner att det förpliktigar. Väldigt roligt förstås, och då går det ändå inte att jämföra med dessa enormt populära och välbesökta poppisbloggar som finns därute. Min strävan för bloggen har aldrig varit att bli stor, enorm eller ens besökt, jag vill bara skriva och skriva om något jag kan mycket om och älskar väldigt mycket. Egentligen är 3000 träffar på ett knappt halvår inte mycket att hurra för, men jag tycker det är kul. Uppenbarligen är det inte bara mina vänner som känner sig hittvingade som läser längre, så mycket har jag förstått.

Vi firar lite i skymundan med att berätta om en fantastisk klassiker som har blivit omvampad. Molinards Habanita har länge varit en favorit som kanske har kommit lite i skymundan, kanske för att den inte går att hitta i vanliga parfymaffärer och inte heller på tax free. Jag vill gärna bunta ihop henne med stora, kända klassiker som Tabu och Youth Dew då hon, liksom sina klassiska systar, är fullväxta, kryddiga, provocerande orientaliska skönheter. Som jag förstår det av informationen på parfymmakarnas hemsida så har hon nu fått lite nya kläder efter att ha gått i samma klänning sedan hon föddes 1921. Det verkar som om hon fick nöja sig med att få klänningen omsydd en aning, för ursprungsparfymen ska vara orörd, men det har tillkommit noter i ett försök att föryngra henne. Facelift alltså. Molinard verkar också resonera som så att ska innehållet omvampas så måste utsidan hänga med - en helt vanlig åldersrasism. Föryngra, förbättra. Vi kan inte ha en gammal tacka som klär ut sig till lamm inte.

Slutligen måste jag nog själv omvärdera om det är värt att fira att en gammal trogen favorit har blivit lyft och plockad. Jag vet inte om jag kommer att känna igen henne när vi möts igen, tänk om hennes personlighet är helt förändrad? Den som läser får se, då jag omgående planerar ett inköp av åtminstone ett litet provrör av den nya, upphottade Habanita. Tills dess får ni nöja er med det här.

Nya Habanita



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar