torsdag 17 maj 2012

Fler violer

Inspirerad av gårdagens violfrossa styrde jag i morse kosan mot min stora, giftigt lila flaska April Violets från Yardley. Det är alltid intressant att jämföra dofter som har samma blomma som huvudrollsinnehavare, och jag blir alltid lika förvånad över hur olika en och samma blomma kan tolkas i en parfym. Min flaska sprang jag på under en resa till London för några år sedan. Jag skulle ha skavsårsplåster i ett litet pharmacy och där, på en hylla längst ner vid golvet, stod en enda stor flaska. De skulle ha under £20 för den, så självklart slog jag till. Alla Yardleys dofter finns i en mängd olika former som talk, tvål, kroppsspray och duschprodukter, och alla för de med sig en doft av något gammalt, klassiskt och väldigt brittiskt. Företaget är en engelsk institution med över 400 år på nacken i branschen.



April Violets bygger, precis som Violetta di Parma på den välkända Parmaviolen, men den är lite skarpare i sitt uttryck. Åtminstone i min näsa. Den är lite mer kanderade violer, lite mer violpastiller än sin italienska parfymsläkting. Sötman kommer från tuberos, det lite kärva, sträva kommer från iris, det hela mjukas upp igen med en finstämd jasmin som nästan inte märks i sig, men som bidrar fint till kompositionenes helhet. Tyvärr är detta inte en doft med lång livslängd på huden, den behöver bättas på flera gånger under dagen och det är kanske därför den säljs i enorma 125 ml-flaskor. Det gör egentligen inte mig något att livslängden är så kort, för det innebär att basen kommer fram ganska tidigt. Basen är ljuvligt pudrig och för tankarna till gammaldags talkpuder, sådant som alla mormödrar hade i badrumsskåpet när man var liten och som man alltid undrade vad det skulle användas till. För oss som var nyfikna nog att öppna förpackningen och få en oväntad dos puder puffad i ansiktet, minns den speciella doften fortfarande. En unik blandning av bebis och rynkig tant.

Tyvärr verkar det inte gå att få tag på Yardleys grejer i vårt land, och från hemsidan kan man inte beställa parfym och body sprays om man inte bor i UK. Det verkar däremot gå bra att beställa andra produkter ur deras sortiment från utländska adresser. Har ni vägarna förbi Storbritannien så hittar man produkterna i de flesta pharmacies runt om i landet.




2 kommentarer:

  1. Jag är verkligen en violälskare! Tur att man har en god vän som är expert på "doftområdet" och kanske kan guida mig lite? ;-)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!
    Den absolut finaste violdoften ever skriver jag om här, det är Violetta di Parma från Borsari. Finns att köpa för under 300:- från en webbshop som jag länkar till i inlägget. Puss.

    SvaraRadera