måndag 5 mars 2012

Provocerande dam

Det blev ingen fortsättning på mitt gröna tema då maken fick välja doft till mig i går och han plockade den flaska som stod närmast till hands. Underklädesmärket Agent Provocateurs andra doft är raka motsatsen till det gröna och avskalade. Maitresse (älskarinna på franska) går helt i linje med företagets idé. Deras underkläder är raka motsatsen till ett fempack bomullstrosor från Åhléns, om man säger så. Kanske är det just älskarinnan som bär dessa underkläder, och även om deras två parfymer går hand i hand med dessa lyxiga och kanske lite slampiga små plagg, så tror jag säkert att vem som helst kan bära både dofterna och de små under. I vilket fall som helst tycker jag att det är kul med ett företag som så helhjärtat och konsekvent bygger upp och följer sitt koncept fullt ut. Jag anar ett sting av avundsjuka i mig själv vad gäller underkläderna då de självklart inte tillverkas i storlekar som räcker till min blekfeta lekamen, men jag nöjer mig med parfymerna och det är minsann inte alls fy skam. Trots att jag alltid initiellt är misstänksam mot företag som har nischat sig på, i det här fallet underkläder och sedan plötsligt kommer på att de måste släppa parfymer också, tycker jag att de har lyckats bra. De håller sig till sitt eget koncept och, handen på hjärtat, kombinationen lyxiga underkläder och lyxig parfym känns betydligt mer naturlig än alla kändisparfymer. Hur många kopplar automatiskt ihop musik med doft t.ex?

Liksom Agent Provocateurs underkläder, ber Maitresse inte om ursäkt för sig själv. Hon dundrar in med piskan i hand, höga klackar och strumpebandshållare under in oklanderliga dräkt. Dräkt? Jo, den här älskarinnan skulle aldrig drömma om att vara öppet slampig. She's a lady, det är det första intrycket man får. Kontrollerad, sval, aldehydspäckad. Alla parfymer som innehåller aldehyder har en viss känsla av gammaldags överklassdam. Absolut inte gammal överklassdam, det är mer en känsla av någon som vet hur man för sig i de finare salongerna. Någon som aldrig skulle handla kläder på H&M. Maitresse har gott om aldehyder i hjärtat, något som också är lite ovanligt då det oftast förekommer i toppen i andra parfymer. Den här ovanliga damen öppnar i stället med lotusblomma, ylang-ylang och viol. I hjärtat får de aldehyderna sällskap av jasmin, ros och osmanthus som är en vitblommig buske utan svenskt namn. Doftämnet som används i parfymer utvinns från blommorna. Kombinationen ger en slags sträv sötma där rosen är den mest framträdande av blommorna. Basens mix av patchouli, mocka (!), iris, ambra och mysk ger en pudrig känsla till hela skapelsen.


Något måste sägas om flaskan också. Formad som en handgranat och med det röda glaset helt i guldfärg, med en halvnaken pinuppa på framsidan kan man inte annat än att älska den. Äggformen ligger skönt i handen och för att spraya måste man först dra bort sprinten, precis som på en riktig handgranat. Som sagt, Agent Provocateur har sitt koncept helt klart för sig. Maitresse är synnerligen inte en doft för alla och alla tillfällen, men den är otroligt välgjord, annorlunda och intressant. Ingenstans på marknaden hittar man något snarlikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar