lördag 10 mars 2012

Köpa grisen i säcken

Jag rekommenderar ingen att köpa parfymer utan att först ha provat dem, även om jag ibland inte alltid lever som jag lär. Handen på hjärtat, visst har vi alla gjort inköp av kläder som vi inte har provat i affären först? Det röda reaprislappen lyser och lockar när man varm och svettig och med två hungriga och lika varma ungar i släptåg skiter i provhytten och köper fyndplagget direkt. Lite så har det hänt att jag har gjort med parfymer, men utan svetten och ungarna. Det har nästan uteslutande handlat om köp via någon nätbaserad affär, och jag har noga researchat parfymen i fråga innan jag har klickat hem den för ett löjligt litet pris. Antingen har jag fått hem en ny favorit, eller så har den passat sådär och jag har i stället sålt eller givit bort den.

Förra veckan fick jag en rabattkupong av en vän till nätbutiken Nelly, en affär som jag aldrig har handlat i. Jag blev lite nyfiken och tänkte kolla utbudet. Parfymutbudet var ganska stort men inget för mig, förutom en färggrann sak från ett märke jag aldrig hade sett förut. Den kostade bara 99:- och med min kupong på 50:- var den nästan gratis. Jag fick hem den i veckan och kände behovet av lite research. Det visade sig att den kommer från det amerikanska företaget Love & Toast som verkar ha en trevlig filosofi som innebär att de inte testar på djur och som uppmanar tjejer och kvinnor att vara "strong, smart and bold". Jag tror visserligen jag fixar det bra utan deras inblandning, men förpackningarna är glada och trevliga. Jag valde doft efter namn och ingredienslista, så nu sitter jag såldes här med en liten 7,5 ml flaska som heter Paper Flower. Den verkade passa mig och min petiga smak allra bäst. De andra hette saker som "Honey Coconut"", "Mandarine Tea" och  Sugar Grapefruit", namn som fick hela mitt ansikte att skrynkla ihop sig i en gräslig min.

Min lilla Paper Flower luktar enligt beskrivningen näckros, björnbär, ros och ylang ylang. Intrycket i näsan när den hamnar på huden är sött, sött, sött med en vag fruktdoft men framför allt är det pudrig och ganska kraftfull ylang ylang all the way. Helt ok för under hundralappen. Den stannar ganska nära huden trots att den är ganska mustig, och jag kan tänka mig att den få bli en vardagsvän så länge den varar. Den luktar inte illa, den är inte fantastisk och den utvecklas nästan inte alls utan luktar i princip likadant från applikation tills den försvinner. Det här äventyret har inte gjort mig nämnvärt nyfiken på resten av parfymkollektionen från det här märket, däremot känner jag att jag troligen behöver utforska deras övriga utbud.


Uppdatering! Love and Toast säljs numera även på Åhléns. Historien förtäljer däremot inte om det även gäller landsortsÅhléns utan bara storstadsÅhléns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar