måndag 3 september 2012

Klassiskt diskmedel

Ma Griffe från det franska modehuset Carven har funnits nästan lika länge som kläderna som bär samma namn. Huset grundades 1945, och året därpå släpptes den numera klassiska parfymen. Den har länge hyllats av parfymnördar världen över, så när jag hittade en väl använd vintageflaska på e-bay som jag fick för dryga femtiolappen var jag en lycklig flicka. Jag köpte självklart osniffat, något jag absolut inte rekommenderar, men då den var billig och så hyllad tänkte jag att det kvittar.

Jag hade nog inte riktigt förutspått makens reaktion första gången jag använde parfymen. Han sniffade länge runt i luften omkring mig för att sedan rynka på näsan och undrade om jag hade badat i diskmedel. Jag hade visserligen själv haft små betänkligheter om huruvida det var en parfym som faktiskt passade mig eller inte, den kändes inte klockren på huden, men jag ville ge den en chans. Det maken kände när han lekte blodhund var öppningen, och till viss del hade han rätt, för precis när vätskan hamnar på huden förvandlas den till en skarp, nästan syntetisk, citrondiskmedels- alternativt rengöringsmedelsdoft. Inte helt underbart i mitt tycke.

Ma Griffe har fått vila ganska länge på hyllan, jag har plockat fram den vid enstaka tillfällen för att testa, och resultatet ha varit detsamma varje gång; misstänksamt vädrande make, skarpt citrusrengöringsmedel och en vag pudrig, tvålig eftersmak som försvinner innan man hinner säga Champs Elysées. I dag bestämde jag mig för att ge den en sista chans innan jag tog det definitiva beslutet att sälja den eller inte och hoppsan vad snopen jag blev. Helt plötsligt har den blivit en vansinnigt fin, om än lågmäld, klassisk blommig chypre. En doft som tillhör denna kategori bör ha citrus (i det här fallet bergamott) i toppen, blommor i hjärtat och ekmossa och/eller labdanum (en slags kåda) i basen. Ma Griffe, som för övrigt betyder "min klo" - jag lämnar namnet fritt för tolkningar - kan kryssa för samtliga boxar. Den skarpa, gröna citrusöppningen, som också innehller aldehyder, lägger sig nästan omedelbart och lämnar utrymme för en fantastiskt välmixad och lågmäld blombukett. Det är svårt att urskilja de enstaka noterna, något som känns typiskt för klassiska vintageparfymer av hög kvalitet. De olika blommorna kommer och går i perfekt harmoni; jasmin och ylang-ylang tonas ner och görs grönare och gräsigare än jag är van vid med hjälp av vetiver. Här finns också en lätt träighet från sandelträ, en not som inte är helt vanlig i hjärtat i damparfymer. Basen utgörs av, förutom sagda labdanum, även en blygsam dos kanel och så styrax och benzoin som båda är kådor. De sistnämnda bidrar med en nästan läderaktig känsla.


Ma Griffe går att hitta hyfsat enkelt på nätet för en ganska billig peng. Hittar man en vintage är det ännu bättre. Är man nyfiken på en klassisk men billig chypre kan det vara den här doften man ska testa. Den är lättillgänglig och trevlig, och inte överdrivet blommig vilket kan vara en uppfriskande oväxling. Det enda tråkiga är att den inte sitter länge nog på min hud, och att min flaska snart är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar