söndag 22 juli 2012

Sommarlunk

Kära parfymvänner,

som ni säkert har märkt har det blivit lite sporadiskt med uppdateringarna de senaste månaderna. Både jag och mitt skrivande har kommit in i en sommarlunk som heter duga. Härom dagen glömde jag t.o.m att parfymera mig innan jag gick hemifrån! Galet. Jag har i stället ägnat mig åt att lukta på sommaren, läsa böcker, duscha ofta och navelskåda en hel del. Bare with me! Det kommer mer när ni minst anar det, så sluta inte längta (för visst längtar ni?!). Min semester för året är sorgligt nog slut för den här gången, så snart kommer jag kanske in i vardagstänket igen och då blir det tätare uppdateringar.

Tills dess får ni fortsätta att njuta av sommaren, var ni än befinner er!

Väldoftande hälsningar, Ulle

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag är så glad att jag hittade din blogg.
    Det är nämligen så att jag är också en parfymnörd och jag älskar nischade dofter som inte så många andra har.

    Min hemliga dröm är att sätta ihop en egen doft.
    Jag ska till Stockholm om några veckor,
    kan du tipsa mig om några bra ställen att gå till?
    Var du i Bond no. 9 i New York?

    / Nina

    SvaraRadera
  2. Hej Nina!
    Varmt välkommen hit, vad roligt att du gillar det du läser. Det har onekligen varit torka hela sommaren, men som ny läsare har du ju ändå ett bibliotek att läsa.

    Vad roligt att du ska till Stockholm! Jag är sällan där då jag bor betydligt närmre Köpenhamn än någon annan huvudstad, men jag har mina spioner ute lite överallt. NK är alltid bra med sina shops-in-shop. Du hittar en hel del lite nischade märken som Comme des Garcons, L'Artisan Parfumeur, Bond no 9 och Creed m.fl. Dessutom är utbudet hos mer vanliga märken betydligt större än det man är van vid från Kicks och taxfree.

    Åhléns City är bra av samma anledning. Annars är det COW Parfymeri på Mäster Samuelsgatan 9 som gäller. De har en massa nischmärken, men räkna med höga priser. Du får åtminstone en chans att sniffa på dem. I Sturegallerian finns Parfymeri L som har en massa mainstream, men även Aqua di Parma, Robert Piguet, Hanae Mori och Jean Patou.

    En institution i Stockholm som du måste besöka är Eivy Flodins Parfumerie på Nybrogatan 22. Det är parfymnördens motsvarighet barnets godisaffär. L'Occitane har kommit med besked till Sverige och har nu butik på Hamngatan 11 i huvudstaden. Mrs H har ett litet sortiment roliga märken som bl.a Tocca. Det finns två butiker, en på Drottninggatan 110 och en på Birger Jarlsgatan 9.

    Hoppas du hittar något kul att sniffa på! Kom ihåg att det nästan alltid är billigare att beställa på nätet, trots fraktkostnad. Det är väldigt säkert att beställa från utlandet, det är fördelaktiga valutakurser just nu för oss svenskar också.

    Apropå din sista fråga; nej, jag var inte hos Bond no. 9 när jag var i New York. Jag reste inte ensam så jag ville inte kuska runt alltför mycket och jaga parfym. Det som grämer mig mest är ändå att jag missade CB I Hate Perfume när jag var i Brooklyn, men jag har miljoner anledningar att åka igen och lär inte missa det nästa gång!

    Ha det gott,
    Ulle

    SvaraRadera
  3. Tack för alla tips. Jag ska genast gå in och kolla deras hemsidor.
    Precis som du har jag betydligt nämre till Köpenhamn än Sthlm (bor i Malmö).

    Jag är nyfiken på att beställa på nätet men tycker det är en djungel av olika dofter och sammansättningar.
    Vilken sida tycker du är bäst? Hur väljer du doft?

    Jag missade också CB I Hate Perfume när jag var där, däremot köpte jag Astor Place och Madison Square Park på Bond no. 9. Fantastiska dofter!!

    Ha en bra lördag!
    Nina

    SvaraRadera
  4. Det var så lite. Angående parfymshopping på nätet så har många märken egna sidor man kan beställa från, bl.a Serge Lutens och L'Artisan Parfumeur. Annars finns en bra sida som heter http://www.ausliebezumduft.de/ där det finns massor med roliga nischmärken. Även www.luckyscent.com är bra. För mainstream till ett bra pris (där finns även en del några märken som är lite svåra att få tag på i Sverige, och framför allt är de betydligt billigare) är www.strawberrynet.com.

    Jag köper aldrig en dyr parfym online utan att testa den först. Däremot beställer jag prover från Luckyscent emellanåt. Jag har lärt mig vad jag gillar och vad som passar mig. Är det fånigt billigt på Strawberrynet, typ under 300:- för 50 ml, kan jag ge mig på att köpa den osniffad om det är en parfym jag har researchat noga först. Det är förhållandevis lätt att sälja parfymer på Tradera om den inte skulle passa mig.

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    Ulle

    SvaraRadera