tisdag 10 juli 2012

Fjärilars jakt

I morse hade jag den stora glädjen att inviga en duschcreme med tillhörande kroppssmör som jag vid något tillfälle fått i present av min käre make. Han har den goda smaken att oftast köpa något som doftar till mig; han har med tiden lärt sig att det utan undantag alltid uppskattas. Just den här duschcrèmen luktar helt fantastiskt av vita blommor som jag i mitt huvud har hittat på är vit syren, och den påminner mig väldigt mycket om en av mina favoritparfymer sedan många år tillbaka. Mer krävdes inte för att bestämma att det blev just den parfymen som sedan plockades ner från hyllan och sprayades på min hyfsat nyduschade hud. Precis som jag misstänkte gifte den sig fint med duschcrèmen och kroppssmöret som redan fanns där. Det kallas för övrigt layering - när man applicerar fler än ett lager av doftande produkter i samma serie och doft eller i snarlika dofter för att på så vis lyfta parfymen än mer. Det gör att doften varar i många timmar och man får fler dimensioner av samma doft.

La Chasse aux Papillons är det underbara, fantasifulla namnet på den parfym som hamnade på huden efter duschen. Den är mitt allra första möte med det fantastiska huset L'Artisan Parfumeur - ett parfymhus som har levererat välarbetade klassiker sedan 1970-talet. Det är ofta feminina, blommiga skapelser som kommer därifrån, men de har även varit tidiga med unisex- och gourmandparfymer. La Chasse tillhör den första kategorin, om ni inte redan har gissat det. Första gången jag luktade på den och samtidigt, omedelbart faktiskt, blev så såld att jag ville äga en egen flaska, var en sensommarkväll i Malmö hos den enda andra parfymnörd jag känner. Hon försökte åter igen få mig att uppskatta blomman tuberos i form av Fracas, som inte direkt är någon nybörjartuberos. I ett sista desperat försök (förlåt mig nu kära Anna, så var det förstås inte, men texten blir så mycket mer levande såhär) att få mig att förstå storheten i denna blomma, och kanske framför allt att få mig att förstå storheten med Fracas, drog hon fram La Chasse som ett sista ess ur rockärmen. Det funkade. Herregud vilken parfym. Herregud vilken blomma. Tyvärr kan jag fortfarande inte bära Fracas, men jag kan uppskatta dess storhet som parfym.




La Chasse däremot, är nybörjarens tuberos, men den är så mycket mer än det. Söta vita blommor i perfekt harmoni. Man kan riktigt föreställa sig de spröda fjärilarnas jakt på dessa blommor, en längtan efter att få smaka deras söta nektar. De nätta, gröna lindblommorna i toppen som ger ett (i brist på andra ord) fräscht och rent intryck till den lite smöriga tuberosen som får ett djup och lite strävhet när den får sällskap av apelsinblommorna. Ljuvligt, kvinnligt, oskuldsfullt och vackert. Det är inte en ren tuberosparfym, är det bara blomman i sig man är ute efter är det ovan nämnda Fracas eller L'Artisans egen Nuit de Tubéreuse man ska leta efter. Det här är en lagom dos om man så vill. Här i Sverige hittar man den bl. a. på NK i Stockholm om man vill prova, annars kan man köpa små provrör från Luckyscent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar